Världen

819 dokument om Sverige i Wikileaks

Wikileaks nya publicering innehåller dokument med allt från pikanterier till handfasta politiska rapporter.

Världen

819 av de publicerade dokumenten rör Sverige, uppger Expressen. De flesta har skickats från den amerikanska ambassaden i Stockholm till amerikanska utrikesdepartementet i Washington.

En del av dokumenten handlar om Sveriges EU-ordförandeskap, enligt uppgifter till Expressen. I ett av dem pekas Sverige ut som ledare för de EU-länder som inte ville införa ekonomiska sanktioner mot Iran.

Ambassaden ska också ha rapporterat om dåvarande utrikesminister Anna Lindhs kritiska inställning till jakten på terrorister.

Amerikanska UD förvarnade kollegorna i Sverige om Wikileaks publicering, skriver Expressen.

Bland de mer handfasta är uppgifterna om att UD i Washington i juli lämnade instruktioner om att syna generalsekreteraren Ban Ki-Moons "lednings- och beslutsfattarstil".

USA har även, enligt de läckta dokumenten, beordrat sina diplomater att spela en aktivare roll i underrättelsearbetet ute i världen. De ska utföra direkta spionuppdrag – som att tillskansa sig utländska dignitärers nummer på kreditkort och flygbonuskort, visar dokument som Wikileaks kommit över.

UD-personal har uppmanats att samla ihop personliga uppgifter om FN-tjänstemän och nyckelrollsinnehavare i olika länder.

Telegram om dessa uppdrag, som annars förknippas med CIA och andra spionorgan, har gått till ambassader i Afrika, Latinamerika, Mellanöstern, Östeuropa och sändebuden i FN, skriver AFP.

I ett uttalande säger FN att de litar på att medlemsländerna respekterar de privilegier som världsorganet fått försäkringar om

Italiens premiärminister Silvio Berlusconi brast i skratt han fick höra kommentarer om sin playboyartade livsstil, festande, fåfänga och svaghet som politisk ledare, som en hög diplomat rapporterade om.

Någon uppgift vad Afghanistans president Hamid Karzai tycker om det porträtt som diplomater tecknat av honom har däremot inte kommit än: extremt svag och därtill lyhörd för rågivares konspiratoriska teorier.

Om Libyens ledare heter det att han inte kan resa någonstans utan att i sitt sällskap ha en "yppig" ukrainska sköterska.

President Dmitrij Medvedev, formellt nummer ett i Ryssland, jämförs med Batmans unge medhjälpare och släkting Robin – medan landets premiärminister Vladimir Putin då är Batman själv.

Frankrikes president Nicolas Sarkozy är en "ömhudad och auktoritär" ledare som läxar upp sina medarbetare, skriv USA:s Parisambassad.

Tysklands förbundskansler Angela Merkel är avog och föga kreativ. Landets utrikesminister Guido Westerwelle har små utrikespolitiska insikter och är en levnadsglad figur.

Zimbabwes president Robert Mugabe har överlevt vid makten för att han är "smartare och hänsynslösare än några andra politiker i Zimbabwe".

Wikileaks avslöjar också att Saudiarabiens kung Abdullah tjatat på USA om att attackera Iran och stoppa dess kärnkraftsprogram. "Hugg huvudet av ormen", sade han enligt en rapport. Frankrike och Israel ska ha ställt liknande krav.

2008 fick USA:s ambassad i Paraguay av UD i Washington i uppdrag att samla ihop och rapportera uppgifter om nätverket al-Qaida som skulle finnas på plats i gränsområdet mellan Argentina, Brasilien och Paraguay.

USA ska ha konfronterat Peking med uppgifter om att Kina försökt förmå Kirgizistan att stänga USA:s flygbas i Manas. Kirgizerna erbjöds tre miljarder dollar för detta.

Brittiska The Guardian försvarar publiceringen av amerikanskt UD-material som Wikileaks kommit över. Tidningen konstaterar att det redan spritts, "måhända hemligstämplat", till många människor via USA-regeringens intranet. Tidningen anser att den handskats ansvarsfullt med uppgifterna.

Guardian och fyra andra tidningar skrev om rapporter från USA:s 274 ambassader till Washington med känsliga uppgifter liksom kritiska eller nedsättande kommentarer.

New York Times skriver att det "tjänar ett viktigt allmänintresse" att publicera uppgifterna från Wikileaks.

Även tyska Der Spiegel, Franska Le Monde och spanska El Pais har artiklar om de diplomatiska läckorna.

Tidningarna har fått tillgång till 250 000 dokument från Wikileaks i en första omgång av omkring tre miljoner handlingar som avslöjarsajten kommit över.