Annons

Trelleborgsförfattare i bråk om radioreklam

Trelleborgsförfattaren Madeleine Brandin anklagar företaget Clas Ohlson för idéstöld. I lanseringen av den nya produktkatalogen har Clas Ohlson låtit författaren Björn Ranelid läsa texter ur katalogen. I en kommersiell radiokanal läser Ranelid upp produktbeskrivningar av en handfull nya produkter, bland annat skiftnyckel, kepslampa och akrylsats.
Trelleborg • Publicerad 5 september 2006
Björn Ranelid.
Björn Ranelid.Foto: 
Madeleine Brandin.
Madeleine Brandin.Foto: 

Medeleine Brandin hävdar att idén är hennes. Konceptet att förena katalogens produkter med poesi presenterade hon för företaget i början av sommaren.

– De tyckte tydligen att idén var bra, men att det var bättre att låta någon mer känd läsa, säger Madeleine Brandin.

Annons

Madeleine Brandin fick idén att skriva poesi utifrån Clas Ohlsonkatalogen när hon och hennes man satt och läste högt ur katalogen.

– Det finns många ord som blir roliga när de tas ur sitt sammanhang, säger Madeleine Brandin och nämner exempel som "blankpolerad hylsnyckel med räfflade käftar", "koaxialkablar" och "sladdvindor".

– Jag har gjort poesi av det genom att stoppa in egna ord emellan, säger Madeleine Brandin.

Brandin har jobbat med en diktsamling på temat i ett års tid och boken ska komma ut i höst. I början av sommaren tog hon kontakt med Clas Ohlson och frågade ifall företaget var intresserat av att köpa en upplaga. Hon skickade upp stora delar av manuset, men i slutet på sommaren fick hon besked att företaget ej var intresserat.

Därefter dröjde det inte länge förrän Björn Ranelid läste ur katalogen i en reklamradiokanal.

– Han läser inte mina texter, han läser direkt ur katalogen. Men idén att koppla ihop poesi och katalog var min. När min diktsamling kommer ut så har idéns fräschör förstörts. Nu kommer folk att säga "det där har redan Ranelid gjort", säger Madeleine Brandin.

Efter att ha tagit kontakt med Författarförbundet har Brandin bestämt sig för att inte agera vidare. Idéer är inte upphovsrättsligt skyddade och dessutom är det svårt med bevisbördan.

– Men förbundet tycker att det är urfräckt gjort av Clas Ohlson, säger Madeleine Brandin som tog illa vid sig när hon hörde reklamen.

– Först blev jag ledsen, men nu har jag samlat ihop mig. Boken ska ut ändå, säger hon. Clas Ohlsons vd Gert Karnberger hävdar bestämt att företaget inte stulit idén från Madeleine Brandin.

– De samtal vi fört med henne har inget samband med reklamkampanjen, säger Gert Karnberger och fortsätter:

Annons

– Det är olyckligt om hon upplever det som att vi stulit idén, men det har inte funnits minsta tanke på det från vår sida. Det handlar snarare om olyckliga omständigheter. Reklambyrån Tonic Produktion som gjort reklamen åt Clas Ohlson förnekar också att det finns någon koppling mellan kampanjen och Madeleine Brandin.

– Vi har gjort det här helt på egen hand, vi hade inte ens kontakt med Clas Ohlson när vi skapade idén, säger producenten Henrik Insulander.

Björn Ranelid säger sig också vara omedveten om Madeleine Brandins kontakter med Clas Ohlson och han blir irriterad när TA tar upp frågan.

– Jag har inte haft en aning om detta. Jag förstår att hon blir ledsen, men detta har ingenting med mig att göra.

– Hur ska jag kunna veta att en människa gått upp till Clas Ohlson med en idé, det finns inte en chans på jorden. Det är två vitt skilda aspekter på det här, hennes ord är skrivet och mitt är talat.

– Det har inte med vartannat att göra. Trodde du på fullt allvar att jag var inkopplad på detta?

– Jag har inget med det här att göra, inte ens den mest inbilske journalist skulle någonsin i sin föreställningsvärld associera till något sådant.

Andreas Mårtensson

0410-545 27

andreas.martensson@allehandasyd.se

SAXO
Så här jobbar Trelleborgs Allehanda med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons