Annons

Telefonförsäljare lurar kunder säga upp elavtal

I december fick TEFAB in runt 40 uppsägningar av elavtal. Men kunderna ville inte säga upp sina avtal. Oseriösa bolag som per telefon lurar till sig folks godkännande att byta elavtal verkar vara i farten.
Trelleborg • Publicerad 26 januari 2013
Foto: 
Foto: 

Den senaste tiden har TEFAB fått in anmärkningsvärt många uppsägningar av elavtal där det sedan visat sig att kunderna inte alls velat säga upp avtalet. Vd:n Göran Persson säger att detta pågått i mindre skala en längre tid och han vill nu varna för oseriösa företag som ringer runt och per telefon erbjuder billigare elavtal. På olika sätt lyckas de få folk att gå med på att byta elleverantör.

– Till vissa har man sagt att TEFAB har gått i konkurs eller att man redan jobbar ihop med oss, ingetdera stämmer, säger Göran Persson. Företagen har sedan för kundens räkning sagt upp avtalen med TEFAB. Detta innebär inte bara extra jobb för alla inblandade, utan kan även vara brottsligt.

Annons

– Det blir avtalsbrott att säga upp ett elavtal hos oss som inte gått ut ännu, påpekar Göran Persson som nu vill vara tydlig med att TEFAB själva inte ringt runt eller har något samröre med dessa företag.

Anne-Marie Hansson är konsumentrådgivare i Trelleborg och har nyligen varit i kontakt med några av dem som känner sig lurade.

– I många fall upplever man inte ens att man ingått något avtal eftersom det hela är väldigt otydligt, säger hon.

Hon uppmanar alla som tror sig ha blivit övertalade att byta elavtal per telefon att höra av sig till henne för att få råd.

Ann Ekstrand
Karin Skagerberg
Så här jobbar Trelleborgs Allehanda med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons