Trelleborg

Snöplig kundförlust för hamnen

Trelleborg Artikeln publicerades

Om en vecka slutar det norska företaget Cargo Net att skicka järnvägsgods genom Sveriges hamnar. För Trelleborgs del innebär det inget större inkomsttapp, men hamnbolagets vd är ändå förvånad.
– Trelleborgs hamn har investerat i tron om att järnvägstrafiken skulle öka, säger Tommy Halén.

Företaget Cargo Net arbetar med så kallat kombitrafik, vilket innebär att man transporterar gods till olika hamnar där de sedan skickas vidare ut i Europa med färjor. Cargo Net har bland annat varit kund hos Trelleborgs Hamn, där godset framför allt kommit in via järnvägen.

Beskedet om nedläggningen kom plötsligt, för bara någon vecka sedan. Redan den 10 december är sista dagen som transporterna går som vanligt.

– Det har inte varit något lätt beslut för oss och jag beklagar starkt att detta drabbar både kunder och anställda. Dålig punktlighet och ökade infrastrukturavgifter, gör att vi nu avvecklar kombitågverksamheten i Sverige, säger Cargo Nets koncernchef Are Kjensli i ett pressmeddelande.

I Trelleborg har beslutet väckt förvåning, men inte oro.

– För vår del får vi in volymerna ändå, säger Tommy Halén, vd för Trelleborgs Hamn AB.

Vad som händer framöver är oklart. Enligt Tommy Halén pågick förhandlingar om att företaget Green Cargo, som redan är kund i Trelleborgs Hamn, skulle ta över det norska bolagets verksamhet i Sverige. Men de förhandlingarna avbröts.

– Jag tror fortfarande att det är någon annan som kommer att ta över, om inte hela verksamheten så åtminstone delar av den, säger Tommy Halén.

Han säger att hamnbolaget de senaste åren har investerat och handlat i tron att järnvägstrafiken kommer att öka. Cargo Nets nedläggning förvånar honom därför.

– De påstås att orsaken är banavgifterna som ska höjas vid årsskiftet, men jag tycker att det är häpnadsväckande att de inte får ihop kalkylen. Andra får ju det, säger han.

Tommy Halén tror inte att Trelleborgs Hamn kommer att förlora några pengar på grund av det som hänt. Cargo Net stod för en relativt liten del av godset i hamnen, cirka 20 000 enheter per år av totalt 640 000. Det som inte fångas upp av andra kombiföretag kommer att fortsätta skickas via Trelleborgs Hamn, menar Halén, fast på lastbil.

Driften av kombiterminalerna i Malmö och Luleå kommer tills vidare att fortsätta i Cargo Nets regi och företaget kommer att köra tåg på sträckningarna Oslo-Malmö, Oslo-Göteborg samt genom Sverige mellan Oslo och Narvik.