Trelleborg

Lokal konst avslutar sommaren

Efter att ha avverkat det experimentella, och broderikonsten, handlar sommarens sista utställning på Smyge Köpmansmagasin om mer traditionell och publiktillvänd konst – alltihop lokalt producerat.

Trelleborg
Birgitta Godlund får hjälp av Hans Kristoffersson att bygga sin installation, bland annat bestående av mobilen "Greenwashing."
Foto:
Kamilla Hansson lämnar sitt Skal – ateljén heter så – i Västra Värlinge för att visa närmiljöinspirerade vyer.
Foto:
En av Marianne Larssons 20 raku-ryttare, som rider i procession in på Köpmansmagasinet.
Foto:
Främst rider kungen. Marianne Larsson har tagit med sig en smärre travbana av ryttare i rakubränd keramik. Foto: Rickard Nilsson
Foto:

Önskemålet från Trelleborgs turistbyrå inför den sista sommarmånaden på det ljusa och luftigt rymliga magasinet löd något i stil med "sol, sommar och hav", som utställningsansvarige Lennart Winquist minns det. Och det var inte svårt att hitta elva lokalt förankrade konstnärer – från Falsterbo till Beddingestrand – som hade sådant på lager.

– Alla är handplockade, flera av dem med egna gallerier, berättar Lennart, som tyckte det var dags för lite mer traditionellt måleri.

Sommarens utställningar har gått bra, tycker både Lennart och hans medhjälpare Ingrid Wallin. Runt 4000 besökare på den experimentellt inriktade "Reflektioner över en labyrint" är godkänt, men framför allt var broderiutställningen "Tantastygn" en succé. 14 000 besökare gör den till en av de mest välbesökta någonsin.

– Den var enormt uppskattad, säger Ingrid Wallin. Folk kom och tittade flera gånger. Jag med!

Att de flesta av de nu aktuella Söderslättskonstnärerna är mer traditionella i sitt uttryck betyder inte att utställningen blir tråkigare. Dels är utbudet varierat, och omfattar såväl oljor som textilkonst, keramik och foto, dels ser Ingrid Wallin till att presentationen blir så livfull som möjligt:

– Varför inte använda hela rummet? resonerar hon. Här finns ju inte bara fina väggar, utan tak och golv också. Sedan hänger vi inte alla verk av en konstnär ihop. Mixar man stilar kan de förstärka varann.

Therese Vorbau, som även vanligtvis hittas i magasinet fast hos Turistbyrån på nedre plan, medverkar med en serie foton kallade "Söderslätt på burk." Betor, sädesslag och blommor får representera slätten, inifrån klara glasburkar.

– Jag hade väl kunnat ta de vanliga landskapsbilderna, säger Therese. Men det här ger det en liten extra twist tycker jag. Och för mig är det de här sakerna som är Söderslätt.

På golvet kryper Beddingeskonstnären Birgitta Godlund med ett strykjärn, i färd med att jämna till tygstycken med utskurna människokonturer i naturlig storlek. De ska hängas ihop i installationen "En berättelse om ett växthus" och ge känslan av människor som möts i en husliknande struktur, med naturen närvarande.

– Det är en del av mitt miljöengagemang, förklarar Birgitta Godlund.

– Jag har funderat mycket över det här att de utsläpp som vi, "skapelsens krona", åstadkommer försämrar reproduktionsförmågan inte bara hos oss själva utan även hos djuren.

Mönstringen visar att kvaliteten är god på Söderslätt, menar Lennart Winquist:

– Det talas mycket om Österlen när det gäller konst, och visst har de några klart lysande stjärnor, säger han. Men man hittar över lag lika god kvalitet här – och här är konstnärerna dessutom aktiva året om.

Lennart har faktiskt smugit med ett av sina egna verk, en delvis snidad oljemålning kallad "Bad i Beddinge."

– Vartannat år brukar jag vara med på ett litet hörn själv, ler Lennart förtjust. Ungefär som Alfred Hitchcock.