Annons

Grannar anmäler hög volym

Grannar till restaurang Istanbul på Algatan har klagat till miljöförvaltningen. Enligt några boende har volymen på musiken från uteserveringen varit störande.
Trelleborg • Publicerad 23 augusti 2012
Musiken från restaurang Istanbuls uteservering har upplevts som störande av vissa grannar.
Musiken från restaurang Istanbuls uteservering har upplevts som störande av vissa grannar.Foto: Hanna Folkemark-Ellborg

Restaurang Istanbuls trädäck har varit ett nytt inslag Trelleborgs gatumiljö den här sommaren. Uppskattat av många besökare, men också en källa till irritation.

För en dryg vecka sedan fick miljöförvaltningen ta emot en anmälan från en person som bor i närheten av restaurangen. Anmälan gällde hög ljudvolym från musiken på restaurangens uteservering. Enligt personen, som säger sig representera ett antal boende på Algatan och C-B Friisgatan, har det spelats hög musik från uteserveringen mellan 20.30 och 00.30 på fredagar, och ibland även på lördagar.

Annons

Enligt anmälan har volymen varit så hög att de boende haft svårt att samtala och lyssna på tv i sina lägenheter. Det ska även ha gjorts en privat bullermätning som visat på en ljudnivå på 100 decibel från restaurangen.

Jonas Boberg på restaurang Istanbul är förvånad.

– Det är helt orimligt. Både när vi har trubadur på fredagar och när vi spelar på vår musikanläggning så använder vi små högtalare. Det finns inte en chans att de når upp till 100 decibel, säger Jonas Boberg som hävdar att man alltid spelar med måttlig volym och aldrig så sent som anmälan gör gällande.

Jonas Boberg tror snarare att den höga ljudnivån kan komma från privata fester i huset, något som också stört restaurangens gäster, hävdar han.

Sommarsäsongen är snart slut och då kommer även trädäcket att försvinna. Jonas Boberg säger att kunderna har uppskattat det nya inslaget.

– De tycker det är jättetrevligt. Det har särskilt uppskattats av handikappade och äldre som tyckt det varit svårt med det ojämna underlaget, säger Jonas Boberg.

Lilian Flygare Ivarsson, miljöinspektör på Trelleborgs kommun, säger att Jonas Bobergs svar på anmälan kommer att skickas till dem som klagat. Därefter är det upp till de klagande ifall de vill gå vidare med ärendet.

– Sånt här brukar lösa sig av sig själv. Restaurangen verkar samarbetsvillig och det är det viktiga, säger Lilian Flygare Ivarsson.

Madeleine Gripsten
Andreas Mårtensson
Så här jobbar Trelleborgs Allehanda med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons