Annons

Baby föll ur trasig barnvagnsinsats

Det hade inte behövt hända. Den en månad gamla babyn föll ur en lift som gått sönder. Försäljaren hade fått information om den farliga liften innan den såldes.
Trelleborg • Publicerad 28 oktober 2004
Kim Bergqvists dotter Freja föll ned för en stentrappa efter att barnvagnens lift gick sönder. Bild: Tomas Nyberg
Kim Bergqvists dotter Freja föll ned för en stentrappa efter att barnvagnens lift gick sönder. Bild: Tomas NybergFoto: 
Det var spärren till denna kroken som gick sönder på liften.
Det var spärren till denna kroken som gick sönder på liften.Foto: 

Det var i onsdags i förra veckan som Kim Bergqvist skulle ut med sin en månad gamla dotter Freja. Hon klädde på babyn och lade henne i liften som också fungerar som insats till barnvagnen. När hon hade två steg kvar i trappan brast plötsligt den ena bärremmen. Freja föll då ur insatsen och rullade ner för stentrappan.

– Jag körde genast till sjukhuset där de undersökte henne. Som tur är klarade hon sig oskadd. Förmodligen landade hon mjukt eftersom hon hade både overall och mössa på sig, säger Kim Bergqvist.

Annons

Det visade sig att spärren på en av plastkrokarna som handtagen till insatsen är fästa vid hade gått av.

Trots att lilla Freja mirakulöst nog klarade sig oskadd blev Kim Bergqvist chockad av händelsen.

– Jag grät i ett dygn och vågade knappt lyfta upp Freja, jag var så rädd att jag skulle tappa henne, säger Kim Bergqvist som i dag inte vågar använda barnvagnen. Vagnen, av märket Carena, hade hon köpt i juli på Jumbo Babycenter i Trelleborg. När Trelleborgs Allehanda kontaktar Eng. Sweden AB, som importerar vagnen, förklarar de att de redan i maj månad gick ut med information till samtliga återförsäljare efter att det visat sig att plastkroken var av dålig kvalitet.

– Vi har bett om återkallelse ända ut till kund, säger Louise Gustafsson, marknadsansvarig på Eng. Sweden AB.

– Butikerna skulle försöka ta in de vagnar som redan var sålda och ersätta plastkroken med en ny i metall.

Att en butik, trots detta, dessutom har sålt en vagn med den felaktiga liften menar Louise Gustafsson är mycket beklagligt.

– Det borde inte ha hänt. Vi måste kunna lita på att våra återförsäljare tar till sig informationen som de får, säger hon.

Kent-Åke Flisborn äger Jumbo Babycenter och han medger att han fått informationen om de felaktiga krokarna.

– Det måste ha skett någon form av olyckliga omständigheter eftersom de inte var utbytta , säger han, men menar att butiken inte gjort fel.

– Vi har inte begått något formellt fel. Det handlar mer om att jag har varit ouppmärksam. Det är helt enkelt den mänskliga faktorn. Jag beklagar naturligtvis djupt det inträffade. Trots olyckan är han inte villig att ta tillbaka den vagn som han sålt tillKimBergqvist.

Annons

– Nej, eftersom felet inte kan uppstå igen efter att vi åtgärdar det, säger han.

Han tror inte att fler kunder har en vagn vars lift har kvar de svaga plastkrokarna.

– Jag har försökt informera alla de kunder jag har, säger han och påpekar att om någon trots allt fortfarande inte har fått felet åtgärdat så ska de vända sig till butiken.

@04 Byline skribent

:Jenny Isaksson

@04 Byline telefon

:0410-545 27

jenny.isaksson@allehandasyd.se

TRELLEBORG
Så här jobbar Trelleborgs Allehanda med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons