Signerat Birgersson

Med Kina i förarsätet

Det är inte enbart Annie Lööf (C) som har anledning att fundera över Sveriges förhållande till Kina.

Signerat Birgersson

När den kinesiska Sverigedelegationen med premiärminister Wen Jiabo i spetsen kom till Sverige var Göteborg och Volvo Personvagnar den första destinationen.

Med premiärministern närvarande skrevs en avsiktsförklaring mellan Volvo PV och China Development Bank, värt 75 miljarder kronor, enligt Volvo PV:s vd Stefan Jacoby.

Det kinesiska övertagandetav den svenska biltillverkaren är en tydlig symbol för världens omvandling de senaste decennierna. Tidigare var det Ford och GM som skulle rädda de svenska biltillverkarna genom att öppna portarna till världens största bilmarknad.

I dag är det i stället kinesiska Geely som ska göra underverk för Volvo, och för konkursade Saab står också det sista hoppet till kinesiska intressen.

När Ifö Sanitär i Mörrum flyttar tillverkning av badkar till Kina är det en form av effektivisering vi vant oss vid att se. Men numera är det inte enbart låga löner som lockar med jätten i öster. För kinesiska Geely är Volvo tänkt att vara det snabbväxande prestigemärket på hemmaplan.

Sex större affärskontrakt ska undertecknas mellan kinesiska och svenska företag under delegationens besök, till det fem avtal mellan svenska staten och Kina. Statsministern, näringsministern och kungen ska självklart skaka tass med Kina-topparna.

Vi får väl tro att regeringenkommer att vara skarp i sin kritik gällande Kinas brott mot de mänskliga rättigheterna. Fast det är möjligen väl naivt. Kanske får vi ändå nöja oss med att Tibet nämns i en bisats. När allt kommer omkring är det lika bra att Sverige ansluter sig till den kinesiska doktrinen: lägg er inte i andra länders inre angelägenheter.

Eller?