Nöje

Nytt och uppfräschat med Eva Dahlgren

Nöje ,
Eva Dahlgren på Way Out West i sommar.
Foto:

Efter några års tystnad besöker Eva Dahlgren Malmöfestivalens stora scen med ett nytt fullängdsalbum i ryggsäcken.

Eva Dahlgren

Var: Stora scenen, Malmöfestivalen

När: 14 augusti 2017

Bäst: "Säg mitt namn"

Sämst: "Allting om igen"

Artikeln publicerades 15 augusti 2017.

2016 släppte Eva Dahlgren sitt senaste album, som var det första på några år. Hon beskriver det själv som att hon då "började med musiken igen".

Albumet, "Jag sjunger ljuset" har fått god kritik, och är låtar helt på svenska. "Film om oss" är en av de nya låtarna som börjar smygande med ett avskalat arrangemang för att sedan bygga på eftersom och fylla i med fler och fler instrument för att slutligen explodera i en riktigt ösig final. Hon använder sig av det upplägget på flera av låtarna under spelningen på Malmöfestivalen, och det funkar rakt igenom.

Musikerna har getts mycket frihet i sina arrangemang, men utan att för den sakens skull ge avkall på musikens kvalitet. Det bästa i låtarna, de vackra melodierna och djuplodande texterna, har lyfts fram, och de äldre tidstypiska produktionerna har fått stryka på foten. Kvar blir mycket goda resultat, som gör sig perfekt för en liveturné.

"Kom och håll om mig" har fått en ylande syntslinga som ger en oväntad tevespelsfeeling, och "Säg mitt namn" har ett fräscht stadigt beat från Mikael Häggström som slår på trummorna med ena handen och spelar maracas med den andra. Hittarna "Ängeln i rummet" och "Vem tänder stjärnorna" är varsamt arrade så att de är väl igenkänningsbara av publiken, men fräscht upphottade i version 2.0 med tunga trummor, pådrivande gitarrer och Eva Dahlgrens vackert avspända röst i centrum.

Framför peace-tecknet hon har som backdrop, håller Eva Dahlgren ett brandtal om hur världen har ändrats sedan hon 1987 skrev låten "Ung och stolt".

– Jag ska sjunga den där arga sången nu, med lite mer vemod nu än då, säger hon.

Och det som 1987 var en riktig syntdänga med tydliga åttiotalsvibbar, arg eller inte, gör sig även den mycket bättre 2017 i sitt vemodigare format. Det överarbetade originalsoundet har även här fått en avskalad kostym och framförs renodlat med Eva Dahlgrens röst, en gitarr och det oväntade inslaget från en trumpet.

Det gör att budskapet kommer fram bättre och gör det tydligt att den fortfarande är lika aktuell idag, precis som Eva Dahlgren själv.