Ledare

Skånskt flygförsvar

Skyways konkurs har ingen lokal eller regional koppling. Men den kan påverka balansen i Skåne.

Ledare
Konkursen begränsar. Foto: Johan Eklund / SCANPIX
Foto:
Konkursen begränsar. Foto: Johan Eklund / SCANPIX
Foto:

Flygbolagen har tuffa tider. Höga kostnader för bland annat flygbränsle kombinerat med stenhård konkurrens har minskat marginalerna. Stora lågprisbolag som Ryanair har dessutom skickligt spelat ut olika destinationer mot varandra. Att få trafik är värt mycket för de ofta offentligt ägda flygplatserna. Diverse kreativa lösningar, som direkt eller indirekt gynnar lågprisbolagen, har därför varit vanligt förekommande.

När Skyways nu har gått i konkurs beror detta dock inte på att man generellt har pressat priserna. Välskötta lågprisbolag är vinnare i flygbranschen. 2011 stärkte de sin ställning i Europa. Passagerarantalet ökade med 9,5 procent till 188,8 miljoner. Antalet sålda flygsäten har också ökat. I genomsnitt var 83,4 procent av platserna sålda.

Konkurrensen är utvecklande och positiv. Det finns en stor marknad och bolagen är mer effektiva i dag än tidigare. Enskilda bolags illa skötta affärer är därför det lilla problemet i sammanhanget. Värre är att de inställda flygningarna påverkar förutsättningarna i Skåne.

Skyways är den ende operatörenpå Kristianstad Airport, som Region Skåne motvilligt äger 40 procent av. Kommunerna i nordöstra Skåne äger resten. Det har alltför länge pågått en sorglustig fars som tycks gå ut på att regionen ska ta sin hand från flygplatsen.

Region Skåne har visat sig mer villig att lägga skattemedel på danska Kastrup än på Kristianstad Airport. Den prioriteringen kan ifrågasättas. Kastrup är förvisso Skånes internationella flygplats, men för de flesta skånska företag i nordost – precis som de i sydost – är det förbindelserna med Stockholm som är viktiga.

Alla regioner som vill skapa bättre förutsättningar för sina företag och invånare måste se till så att det finns goda förbindelser till låga kostnader för så många som möjligt, vilket det också vanligtvis heter i högtidstalen. På denna sida (19/5) underströk regionstyrelsens ordförande Pia Kinhult (M) att regionen kan vara en hjälpande hand, ”jobba med infrastruktur och ökad tillgänglighet”.

I handling har regionstyrelsen låtit förstå att Kristianstad Airport gärna får tyna bort.

Flygplatsbolagets stämma i april fick avbrytas enbart eftersom regionen inte hade utsett styrelserepresentanter. Detta är ett, för att uttrycka det milt, ganska ovanligt grepp för att smita undan. Nu väntar ny stämma den 7 juni, bara några veckor innan ägaravtalet går ut.

I stället för att i god ordningta den politiska diskussionen om infrastrukturens betydelse, har regionen hittills valt passivitet. Det är hög tid att fler vädrar sina åsikter om ett Skåne i balans.

Även de södra delarna av Skåne har ett intresse av god infrastruktur i hela regionen. Regionen måste engagera sig i hur Skyways ska ersättas.