Annons
Insändare

Trelleborgshems kunder är inte nöjda

Nu har Trelleborgshem gjort det igen.
Publicerad 7 juli 2018
Detta är en insändare i Trelleborgs Allehanda. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
Skribenten är upprörd över förändrade regler för utbetalning från Trelleborgshem.
Skribenten är upprörd över förändrade regler för utbetalning från Trelleborgshem.Foto: Henrik Holmberg / TT

Innan har vi fått ersättning för eftersatt underhåll på våra lägenheter, målning, med mera utbetalning varje månad.

Nu har Trelleborgshems ledning hittat ännu ett sätt till att tjäna pengar. Ersättningen skall betalas ut året efter i april månad. Alltså ersättningen för januari månad 2019 kommer betalas ut i april 2020. Dock gäller det att du bor kvar i april, för om du flyttar innan, förfaller hela ersättningen för år 2019.

Annons

Ändå har ni maken att påstå att Trelleborgshems kunder överlag är nöjda. Vakna ur er dröm, Trelleborgshems kunder är inte nöjda, den dagen ni inser att ni måste arbeta för att få nöjda hyresgäster, i stället för att försöka få ut så mycket pengar som möjligt av hyresgästerna, då har ni kommit en bit.

Missnöjd

Svar direkt: Tack för dina synpunkter. HLU (hyresgäststyrt lägenhetsunderhåll) innebär att du som hyresgäst kan välja att tacka ja eller nej till underhåll i din lägenhet när det kommer till ytskikt, det vill säga golv och väggar. Att tacka ja till HLU kostar inte dig som hyresgäst någonting, och det innebär inte en höjning av din hyra. Om du tackar nej till det löpande underhållet får du däremot en underhållsrabatt. Denna rabatt har vi tidigare utbetalt på varje månadshyra. I samband med att vi nu övergått till kvartalsavisering och alltså skickar tre hyresavier åt gången till våra hyresgäster, fungerar det inte längre att ha underhållsrabatten månadsvis. Det är en av anledningarna till att vi framöver kommer att betala ut hela underhållsrabatten som ett engångsbelopp senast i april året efter.

För oss är det viktigt att våra hyresgäster trivs i sitt boende men också att man vårdar sin lägenhet och håller den i ett bra skick. Om lägenheten har ett eftersatt underhåll vill jag gärna att du kontaktar oss, så att vi kan komma ut och besiktiga din lägenhet för att se vad som behöver åtgärdas.

Jeanette Ekvall

marknadschef AB TrelleborgsHem

Nilla OlssonSkicka e-post
Annons
Annons
Annons
Annons