Annons
Insändare

Hur många Trelleborgares liv måste vi offra?

Vi har en lokal trafikregel i Trelleborg som säger att man "får ha bilen på tomgång i högst en minut". Vi sorterar våra sopor i två stycken fyra-facks kärl.
Publicerad 8 augusti 2019 • Uppdaterad 3 september 2019
Detta är en insändare i Trelleborgs Allehanda. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
En 57 meter bred "Lastbil och personbils boulevard" rakt igenom hela Trelleborgs centralort är fullständigt vansinne, anser skribenten.
En 57 meter bred "Lastbil och personbils boulevard" rakt igenom hela Trelleborgs centralort är fullständigt vansinne, anser skribenten.Foto: Mattias Mattisson

I kommunen finns också återvinningsstationer för att vi skall förbättra miljön för oss alla. Med andra ord kan vi göra en del för att påverka vår miljö. Men västlig infart vill Trafikverket tvinga oss att vara nöjda med?

Partiledaren för KD Ebba Busch Thor sa för ett tag sedan att Sveriges statsminister Stefan Löven har haft sin "mat och sovklocka" på alldeles för länge. Vad skall vi då kalla Trafikverket och Länsstyrelsens "sömn" när det gäller vår stadstrafikmiljö. En sak är helt klar, det räcker inte långt med "mat och sovklocka", det handlar snarare om en "Törnrosa sömn". Detta påstående grundar jag på följande fakta.

Annons

Genomfartsleden genom Malmö gick i början av 70-talet via Trelleborgsvägen-Nobelvägen-Lundavägen en sträcka på cirka fem kilometer. I Trafikverket satt personer som då såg problemet med att ha trafiken genom Malmö. Därför byggdes och invigdes den INRE ringvägen på (tolv kilometer) i November 1974, för att få bort den då lilla trafik (om vi jämför med dagens) från centrala delarna av Malmö. Denna ringväg var avsedd för att leda trafik till och från färjorna i Limhamn och Trelleborg. Lastbilstrafiken ökade år från år och i samband med att bron till Köpenhamn invigdes 1/7-2000 stod ytterligare en ringväg klar. Den yttre ringen på 23 kilometer invigdes den 17/6-2000. Även denna var avsedd att leda genomfartstrafiken till och från färjorna i Trelleborg och trafiken till Öresundsbron. Färjetrafiken mellan Limhamn-Dragör lades ner 1999.

Om vi då skall titta på när motorvägen mellan Malmö till Vellinge invigdes så var det 1973. Vi i Trelleborg fick alltså vänta ytterligare 38 år! (Ni läser rätt 38 år). När man läst texten här ovan är det utom allt tvivel att Trafikverket och Länsstyrelsen inte har klarat av sitt arbete med att förse Trelleborg med en fungerande trafikmiljö. Men det var inga som helst problem med att bygga två ringvägar runt Malmö på sammanlagt 35 kilometer (eller hur), då betalde Trafikverket utan problem!

Motorvägen Vellinge-Trelleborg skulle ha varit klar långt innan den 23/11-2011.

Det gäller i högsta grad även ringvägen. Den skulle varit på plats för många år sedan. Då skulle östlig nerfart varit en helt naturlig fortsättning på infrastrukturen i Trelleborg.

Vem har mest nytta av att våra färjor i dag transporterar drygt 700 000 lastbilar och cirka 250 000 personbilar per år. Det har givetvis Sverige som nation! Då skall naturligtvis staten betala hela kostnaden.

I en artikel i TA från den 13/7 i år framgår klart att: "Trelleborg når inte de nationella målen för frisk luft". Detta samtidigt som 8 000 svenskar årligen dör på grund av luftföroreningar. I en rapport från 2018 avseende luftkvaliteten i Trelleborg framgår det att Trelleborg överskrider de lokala och nationella miljökvalitetsnormerna för PM10-partiklar. Höga halter av luftburna partiklar kan leda till flera negativa konsekvenser för hälsan. Dessa partiklar kan påverka oss på många sätt. Ett flertal studier har sett samband mellan partiklar i luften och lungsjukdomar som astma och kol men även hjärt- och kärlsjukdomar samt stroke. Man har också sett nya intressanta halter av partiklar och havandeskapsförgiftning, demens och autism, säger Christina Isaxon i denna artikel.

Då ter sig en så kallat "förbättrad västligt" alternativ med en 57 meter bred "Lastbil och personbils boulevard" rakt igenom hela Trelleborgs centralort som fullständigt vansinnigt. När man sedan lägger till det faktum att cirka 75-80 procent av årets alla dagar blåser syd-sydvästliga vindar in mot Trelleborg, då förstår ju alla med sunt förnuft att detta är fel väg in till färjorna. En fråga som vi Trelleborgare måste ställa oss är "hur många Trelleborgares liv måste vi offra" för att tillfredsställa Trafikverket, Länsstyrelsen, MP samt SÖS felaktiga inställning till ringväg och östlig nerfart.

Jag vill med denna artikel förklara för alla Trelleborgare som är intresserade av en bättre trafikmiljö och samtidigt visa med vilken flathet Trafikverket och Länsstyrelsen under 46 år behandlat oss i Trelleborg.

Jag vill avsluta med att tacka alla politiker i Trelleborg som ser nödvändigheten med att bygga ringvägen med östlig nerfart. BRA JOBBAT!

LBP

Annons
Annons
Annons
Annons