Annons
Insändare

Har Trelleborgs första och andra klass på sina boenden?

Kenneth Johansson uttalar sig i TA "Personalen är bäst på vård och omsorg. Därför ska maten levereras från Måltidsservice." Detta håller jag med om, men varför gäller detta inte alla boenden?
Publicerad 26 april 2018
Detta är en insändare i Trelleborgs Allehanda. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
Skribenten har synpunkter på maten som serveras på Östergården i Trelleborg.
Skribenten har synpunkter på maten som serveras på Östergården i Trelleborg.Foto: Claes Nyberg

Östergården är ett andra klassens boende, sämre mat och sämre omvårdnad eftersom tiden går till matlagning.

Väljer jag hotell kan jag bestämma vilken klass på̊ service jag vill ha och vilken kvalitet på̊ mat och då få det̊ det jag betalar för. Men det dementa kan inte själva välja var det ska bo eller vad det ska äta till middag och tvingas ta det de erbjuds. När det då̊ finns stora brister i näringsinnehållet, som en leverpastejsmörgås till middagen i stället för pytt i panna med stekt ägg och rödbetor som på̊ andra boenden för att ge ett exempel.

Annons

Personalen tvingas trolla med knäna för att få fram mat till det äldre eftersom de inte har nog med tid och råvaror. Har själv sett Östergårdens frukt- och grönsakslåda som skulle räcka en hel vecka för åtta personer. Denna innehöll lite grönsaker, ett par tomater, det minsta salladshuvud jag någonsin skådat och en ett par bananer som var så pass få̊ att de gamla inte ens kunde få̊ vars en.

Tycker det är fel att personalen ska tvingas lägga ner så pass mycket energi på̊ att laga mat till de äldre när det finns andra alternativ, det är inte rätt mot varken de gamla eller mot personalen. Men beslutsfattarna tänker tydligen inte på̊ varken personalen eller de dementa som inte kan säga ifrån. De tycks heller inte anse personalen som kompetenta när det kommer till vård och omsorg för då̊ hade man sett till att de slapp spendera all tid åt att lagga mat av ingenting.

Men faktum är att personalen gör ett bra jobb, ett riktigt bra jobb ska tilläggas. Varje dag tar de hand om våra anhöriga och tvingas ta emot skäll och slag samtidigt som de måste hantera sjukdom och död, vilket tär på̊ en människa. Men trots detta möter det alltid både brukare och anhöriga med värme och kärlek. Låt oss då låta dessa vardagshjältar ge de äldre denna kärlek och värme den sista tiden de har kvar på̊ denna jord.

När vi anhöriga sviker och lämnar över våra kära i kommunens händer, låt då̊ även Östergårdens gamla få̊ njuta av god mat och personal som har tid till dem. Matsedeln har blivit bättre men trots detta serverar man fortfarande gröt eller filmjölk i stället för riktig middag, detta är frukostmat och inte fullvärdig näringsrik middag.

Orolig son

Svar direkt: Vi strävar alltid efter att våra hyresgäster ska få bästa tänkbara tid hos oss, bästa tänkbara omsorg och bästa tänkbara matupplevelse. Grunden till upplägget på Östergården är att verksamheten såg att hyresgästerna åt dåligt i samband med kvällsmåltiden och att mycket av maten fick slängas. Därför testades en annan lösning vad gäller kvällsmåltiden, hyresgästernas huvudmål tidigare på dagen är helt oförändrat. Signalerna har varit positiva och hyresgästerna äter mer än tidigare.

Alla synpunkter är viktiga för oss, de är en del i att vår verksamhet hela tiden kan utvecklas. Om vi får signaler på att något inte står rätt till tar vi dem på största allvar. Om du som hyresgäst inte är nöjd med något: berätta det för personal och chef på plats. Om du som hyresgäst inte själv kan framföra det uppmuntrar vi anhöriga att ha den dialogen med oss.

Om du fortfarande känner oro i ett enskilt ärende får du gärna kontakta mig via kommunens växel på telefonnummer 0410-73 30 00 så att vi kan ha en mer fördjupad dialog!

Kenneth Johansson

avdelningschef för vård och omsorg

Annons
Annons
Annons
Annons