Insändare

Dyrt och energikrävande

Insändare Artikeln publicerades
Skribenten har två rullstolar, en från regionen och en från kommunen.
Foto: Privat
Skribenten har två rullstolar, en från regionen och en från kommunen.

Vi är två rullstolsdynor av samma fabrikat. Vi bor i samma hus och har samma matte. En av oss kallas Elektra och den andra kallas Manuela.

Elektra bor i en eldriven rullstol som tillhör landstinget eller regionen som man också säger. Elektra och alla med henne tillhörande frågor tillhör också landstinget eller regionen. Servicen kring Elektra sköts därför, och i första hand, av arbetsterapeut från landstinget eller regionen med bakomliggande uppbyggda organisation.

Manuela och frågor som rör henne tillhör kommunen eftersom den manuella rullstolen tillhör kommunen och där uppbyggd organisation. Servisen sköts, i första hand, av arbetsterapeut och medarbetare i den kommunala organisationen.

Vår matte är rörelsehindrad och har behov av oss båda, och att vi fungerar.

Om vi båda "pajar" på samma dag. Måste således både arbetsterapeut i region eller landsting och arbetsterapeut i kommun kontaktas. Har matte tur kan hon få kontakt med dem båda inom rimlig tid. Kanske behöver en tekniker från vardera region eller landsting och kommun kopplas in för att bedöma vilka åtgärder som behöver vidtagas.

Om vi båda, Elektra och Manuela, lider av samma sjukdom konstaterar matte att:

1. Utredningen oftast blir alltför utdragen.

2. Kostat matte mängder av energi.

3. Utredningarna om felen totalt kostat alldeles för mycket.

Skall man försöka se det positivt så ger det gott om arbetstillfällen.

Men till vilken kostnad?

Kanske hade det varit billigare med nya dynor?

Med vänlig hälsning,

Elektra o Manuela