Är det okej att lura dementa i Trelleborg?
De betalar samma taxa som de som bor på övriga boenden, men får sämre middagar.
Räknar man inte ut näringsinnehållet i hela dagsintaget? Finns det någon statistik över viktminskningen på olika boenden? Har personalen kunskap om näringslära?
Kommunen säger att alla boenden är likvärdiga, men det stämmer ju inte…
De som bor på Östergården och är dementa – vem för deras talan?
Matskandalen är tydligen inte över.
Anders
Svar direkt: Vi strävar alltid efter att våra hyresgäster ska få bästa tänkbara tid hos oss, bästa tänkbara omsorg och bästa tänkbara matupplevelse. Grunden till upplägget på Östergården är att verksamheten såg att hyresgästerna åt dåligt i samband med kvällsmåltiden och att mycket av maten fick slängas. Därför testades en annan lösning vad gäller kvällsmåltiden, hyresgästernas huvudmål tidigare på dagen är helt oförändrat. Signalerna har varit positiva och hyresgästerna äter mer än tidigare.
Alla synpunkter är viktiga för oss, de är en del i att vår verksamhet hela tiden kan utvecklas. Om vi får signaler på att något inte står rätt till tar vi dem på största allvar. Om du som hyresgäst inte är nöjd med något: berätta det för personal och chef på plats. Om du som hyresgäst inte själv kan framföra det uppmuntrar vi anhöriga att ha den dialogen med oss.
Om du fortfarande känner oro i ett enskilt ärende får du gärna kontakta mig via kommunens växel på telefonnummer 0410-73 30 00 så att vi kan ha en mer fördjupad dialog!
Kenneth Johansson
avdelningschef för vård och omsorg