Annons

Rörelsemeditation skapar fokus och lugn

Klockan är strax före åtta på morgonen och från klass 6B:s klassrum på Serresjöskolan strömmar lugn, instrumental musik. Belysningen är dämpad och eleverna sitter i små klungor.
Att inleda dagen med en kvarts rörelsemeditation har blivit rutin.
Publicerad 18 november 2017 • Uppdaterad 9 september 2019
Lina Ahlqvist, leder rörelsemeditationen och uppmanar eleverna att känna sig tunga – och lätta.
Lina Ahlqvist, leder rörelsemeditationen och uppmanar eleverna att känna sig tunga – och lätta.Foto: Tomas Nyberg

Trelleborg

Lina Ahlqvist, som är den som leder dagens meditationsövningar, samlar ihop de tolv eleverna som ska delta i första passet.

Annons

– Vi ska börja med att röra oss runt i rummet och uttrycka olika känslor, förklarar hon och sätter på musik med lite högre tempo.

Lina Ahlqvist, leder rörelsemeditationen på Serresjöskolan.
Lina Ahlqvist, leder rörelsemeditationen på Serresjöskolan.Foto: Tomas Nyberg

– Ni är hoppiga i hela kroppen, uppmanar Lina och börjar själv studsa upp och ner.

Utan att tveka ger barnen sig hän. 26 fötter rör sig upp och ner tills Lina kommer med nästa instruktion. De går baklänges, är förvirrade, stressade och fullständigt rasande. Några elever låter olika ljud leta sig upp genom stupen. Alla går in för uppgiften till hundra procent.

– Hur känns det? undrar Lina när kropparna virvlar runt i rummet.

– Så blir känslan lugn. Hur känns det? Inte trött, men lugn, fortsätter Lina.

Fötterna saktar in och rör sig långsamt.

– Hur känns fötterna när du är lugn? frågar Lina innan hon uppmanar eleverna att lägga sig på golvet som pannkakor.

– Här vill jag vara! utbrister en pojke och sjunker ner.

Lina fortsätter att vägleda gruppen och släcker ljuset helt.

– Släpp ner kroppen och bara känn hur det känns när du lägger dig ner. Är det kroppen som sjunker ner eller golvet som håller upp din kropp? Finns det fler ställen du kan släppa på? Ni är enormt tunga.

Annons

En fot ligger och vippar lite. Helt enkelt är det inte att slappna av i hela kroppen på en gång.

– Känn att du blir lättare och lättare, som ett moln. Du nästan svävar, lätt som en fjäder som kan blåsa bort, uppmanar Lina.

Det är knäpptyst i klassrummet. Lina instruerar eleverna att bli tunga igen.

– Känn skillnaden när man har olika perspektiv. Och så låt kroppen bli mjuk och kom tillbaka på ditt eget sätt. Säg god morgon till de ställena i kroppen som du inte hälsat på ännu, säger hon.

Var och en sträcker på sig, vickar på tårna och kommer upp och sitter. Sedan delar Lina in dem tre och tre och fortsätter med en tillitsövning där en elev står i mitten och faller framåt och bakåt mellan sina kamrater.

Under tillitsövningen gungar eleverna mellan varandra.
Under tillitsövningen gungar eleverna mellan varandra.Foto: Tomas Nyberg

– Prova att blunda, utmanar Lina och någon bryter ut i ett lite osäkert fnitter.

– Den som står i mitten ska slappna av totalt. Du som står framför eller bakom är tryggheten.

Kroppar gungar fram och tillbaka och de byter plats.

– Jättefint, uppmuntrar Lina.

Som avslutning håller eleverna varandra i händerna och skapar ett energifält.
Som avslutning håller eleverna varandra i händerna och skapar ett energifält.Foto: Tomas Nyberg

Som avslutning ställer sig alla i en ring och håller varandra i händerna för att skapa ett energifält. De blundar och känner efter hur fötterna känns innan alla skakar loss och släpper.

Annons

– Gå in i er själva och ta ett djupt andetag.

Tydligt hörs hur alla andas in. Och ut! Redo att möta en ny skoldag.

Nilla OlssonSkicka e-post
Så här jobbar Trelleborgs Allehanda med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons