28 tjänster riskerar att försvinna
I vintras stod det klart att de tre tidningarna i Skånemedia AB måste dra ner kostnaderna efter en gemensam förlust på drygt sju miljoner kronor under 2011, även om Kristianstadsbladet gjorde en vinst på sju miljoner kronor. Nu har en omorganisationsplan presenterats. I den föreslår företagsledningen att personalstyrkan som i dag består av 176 tjänster på alla tre tidningarna dras ned med 28 tjänster.
Tillsammans med andra åtgärder ger det en total besparing på 30 miljoner kronor. I totalsumman ingår också fem miljoner kronor i sänkta tryckkostnader, fem miljoner i sänkta it-kostnader och fem miljoner i sänkta kostnader för annonsproduktion.
- När vi hade vänt på alla stenar återstod bara organisationen. Vi måste hitta ett nytt sätt att bemanna oss, säger Skånemedias vd Johan Larsson.
Han förklarar att företagsledningen satte sig ned med blanka papper och ritade upp en ny organisation med målsättningen att göra så liten skada som möjligt.
- Läsare och annonsörer ska inte märka den här omorganisationen. I större utsträckning ska vi samarbeta där vi kan inom Skånemedia, säger Johan Larsson.
Prioritera rätt
En viktig del är att se till att tekniken verkligen fungerar och hjälper till i arbetet, men också att utbilda personalen att jobba på rätt sätt, säger Kristianstadsbladets chefredaktör Jörgen Svensson, som också är ansvarig utgivare för alla tre tidningarna.
- Det är självklart så att det faktum att vi blir färre påverkar. Vi måste göra rätt saker, prioritera rätt, planera rätt och använda våra verktyg på rätt sätt.
Men inriktningen för tidningen är densamma som tidigare.
- Vi är en lokaltidning som bevakar vårt område så bra vi kan. Den lokala profilen och närvaron får vi aldrig rucka på, säger Jörgen Svensson.
Analyserar effekterna
Journalistförbundets sektionsordförande Clifford Johansen tycker att det är en stor neddragning, även om han betonar att det fortfarande är ett förslag som ska MBL-förhandlas. Fackklubbarna kommer nu att analysera vilka effekter förslaget kan få.
- Det viktigaste för vår del är att läsarna tycker att vi gör bra tidningar och en bra webb. Det jag saknar är fler intäktsmöjligheter för framtiden. Man måste lära sig att ta betalt för journalistiken, säger Clifford Johansen.
Företagsledningen hoppas att förändringarna ska kunna genomföras i höst, men Clifford Johansen är inte säker på att det går lika fort.
- Jag tycker att det är viktigast att det går rätt till, inte att det går fort. Det finns en osäkerhet för alla som drabbas, men den oron har folk känt ett tag ändå. Det viktiga är att göra det så bra som möjligt.