Annons

Vi arbetar på att ta fram bästa alternativ

Idag kör cirka 2 000 lastbilar till och från Trelleborg. Alla dundrar förbi på sträckan Pergo-Maxi i väntan på en eventuell framtida yttre ringväg.
Debatt • Publicerad 1 november 2011

För att minska problemen planeras separat infart för lastbilarna men fortfarande längs kusten vid Maxi och att stänga avfarten till Näset och Kämpinge (väg 511) vid golfbanan/Albäcksskogen.

Det finns alternativ. Vi har föreslagit att göra ett ”truckcentra” vid området kring återvinningsstationen. Låt all trafik till hamnen gå via Maglarpskarusellen direkt dit. Där får lastbilar och andra parkera. Där skulle finnas 24 timmars utbud; en kopp kaffe, en korv eller hamburgare och toalett; ja kanske till och med billigt övernattningshotell för turister och restaurang. Där checkar alla in och enda anledningen att köra till hamnen är för att gå rakt ombord på en färja. Körsträckan till hamnen via tunnel skulle vara spärrad och bevakat område; förtullning finns vid truckcentrat.

Annons

Vad vinner Trelleborg? Jo, vi får tillgängligt stora hamnområden som idag belastas med avgaser. Detta i nutid istället för i framtid. Sjöstaden kan börja planeras och byggas. Vi får också området längs kusten från golfbanan via småbåtshamnen och Albäcksskogen till turisterna och till trelleborgarna. Vi slipper stänga utfarten för 511:an och golfbana med restaurang samt Albäcksskogen blir tillgängliga utan långa omvägar, som dessutom turisterna svårligen kan hitta. Kustvägen utvecklas till en värde­full turistattraktion.

Men en yttre ringväg behövs väl om hamnen byggs ut österut?

Det finns alternativ. Truckcentrat kan planeras som en permanent framtidslösning. Trafiken till färjorna går samma väg även om hamnen flyttas men förlängs med tunnel av typen grävd ”dikesränna med lock”. Allt måste givetvis utredas tekniskt-ekonomiskt och med erfarenhet från Citytunneln i Malmö. Stora kustnära parkeringsytor för last­bilar i ”nya östra” hamnområdet behövs då inte. I ett samhällsekonomiskt perspektiv skall alternativet ställas mot planerna inklusive en yttre ringväg över bästa åkermark och längre körsträcka/avgasutsläpp för all trafik, som skall till hamnen från motorvägen. Trelleborgs stads behov tillgodoses med en inre ringväg som redan planeras från Hedvägen till 108:an. Låt detta fullföljas runt östra delen av stan med anslutning till kustvägen österut mot Ystad.

Hur många av oss trelleborgare tycker att vi behöver ett köpcentrum halvvägs till Haglösa? Planen att bygga arena där innefattar en sådan idé.

Det finns alternativ. Ett Vånga park med kulturcentrum och en moderniserad fotbollsarena på promenadavstånd från Trelleborg centrum. Låt centrum utvecklas med handel och turism i stället för att utsätta det för konkurrens av ett köpcentrum ”lika alla andra”. Det kommer att ha mycket svårt att hävda sig mot de större som redan finns och byggs inom cirka 30 minuters bilväg.

Det finns alltså alternativ. Dessa sparar bort pågående planeringar av byggen på bästa åkermark. Söderslätt har jord av högsta klass. Det finns inte mycket av den på jordklotet. Vi har alla ett ansvar. Värdet av kust­nära områden och sparad åkermark kan inte räknas i pengar.

Söderslättspartiet är ibland uppfattat som ett enfrågeparti som är emot hamnen. Men vi arbetar inom partiet för Trelleborg och Söderslätt på att ta fram bästa alternativ med eller utan en hamnutbyggnad samt också på de flesta andra av samhällets områden.

Christian Ottergren

Söderslättspartiet

Mattias Karlsson
Så här jobbar Trelleborgs Allehanda med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons