Annons

Var stolt över hamnen men bygg inte ut den

Slår hamnen rekord i mängd hanterat gods flera gånger om, borde ju även ekonomin växa i samma takt. Men det gör den inte. Det skriver Tom Nyström från Söderslättspartiet i ett svar till Håkan Larsson som arbetar för Trelleborgs hamn.
Debatt • Publicerad 5 maj 2011
”Trelleborgs hamn planerar en ynklig utdelning på en miljon kronor till sin ägare.”
”Trelleborgs hamn planerar en ynklig utdelning på en miljon kronor till sin ägare.”Foto: 

Självfallet skall man vara stolt över sin arbetsplats och i synnerhet om man har arbetat där mer än 30 år!  Oavsett var man arbetar. Men att på känslomässiga grunder, diskutera en investering, som i första etappen kostar 417 miljoner är inte helt korrekt.  Affärsmässiga investeringar måste planeras, diskuteras och genomföras på affärsmässiga grunder. Helt utan känslomässiga bindningar.

Så som det uttrycks i ditt svar, verkar det vara ett självändamål med att växa och slå rekord. Slår man rekord i mängd hanterat gods flera gånger om, borde ju även ekonomin växa i samma takt. Men det gör den inte. Mängden hanterat gods ökar och omsättningen ligger kvar på samma låga nivå, kring 200 miljoner kronor. Det måste ju betyda att man varken kan eller törs ta betalt mer per hanterad enhet, oavsett per ton eller per styck. Trelleborgs hamn planerar en ynklig utdelning på en miljon kronor till sin ägare.

Annons

Omvärlden satsar stort, Malmö öppnar i september och blir fem gånger så stort som idag, både Helsingborgs och Ystads hamnar går lysande, Göteborg har överkapacitet och satsar, i synnerhet miljömässigt. Rederierna kan välja och vraka, slutligen ta det för dem bästa budet, med försämrad lönsamhet som följd.

Då infrastrukturministern besökte hamnen för att ta ett spadtag, så fick hon i stället dra i ett symboliskt handtag. Men det viktiga var, att hon talade om nya motorvägar till havs, för att få bort lastbilarna från vägarna och på så sätt minska miljöförstöringen. Vilken påverkan kan det ha på trafiken till Trelleborg?

Enda orsaken till att ringvägen skall gå över världens bäst avkastande jordbruksmark är, att då den går så långt ut, bekostar Trafikverket den. Närmare, med kortare körsträcka, så måste kommunen själv stå för kostnaden.

Trelleborgs hamn har till och med anlitat en pr-byrå, Gullers Grupp, som enligt egen uppdragsbeskrivning skall: ”ta fram och genomföra en kommunikationsstrategi, vars syfte är att få ansvariga politiker i Trelleborgs kommun att besluta och säga ja till en utbyggnad och flytt av Trelleborgs Hamn”. Om alla fakta talat för en utbyggnad, hade lobbyverksamheten aldrig behövts.

Fortsätt vara stolt över hamnen, men bygg inte ut den!

Tom Nyström

Söderslättspartiet

Svar till Håkan Larsson, den 2 maj.

Mattias Karlsson
Så här jobbar Trelleborgs Allehanda med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons