Annons

Vad är fel på hamnarna i Trelleborg?

Förutom den stora hamnen som blockerar hela Trelleborg stad har vi tre andra hamnar som drabbats av samma beslutsångest.
Publicerad 16 november 2017
Detta är en opinionstext i Trelleborgs Allehanda. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
Låt Skåre bli den naturliga hamnen för allt som har med fiske att göra, föreslår Tom Magnusson (SÖS).
Låt Skåre bli den naturliga hamnen för allt som har med fiske att göra, föreslår Tom Magnusson (SÖS).Foto: Tomas Nyberg

Smygehamn med sina eviga tångproblem och snart med besöksförbud från landssidan för att ingen parkering kommer tillåtas.

Gislövs hamn som inte muddras regelbundet och gör att gästbåtar ibland går på grund.

Annons

Och så Skåres hamn som sedan ett par år tillbaka inte går att använda efter en halvfärdig muddring samtidigt som hela hamnen spontas om för framtiden.

Det verkar som om kommunen saknar en gemensam strategi för sina hamnar, den stora likaväl som de mindre. Här är ett par förslag som kanske kan höja horisonten lite;

Låt Skåre bli den naturliga hamnen för allt som har med fiske att göra. Här finns ju kommunens enda fryshus, betald med EU-pengar. Så gör Skåre till ett ställe att besöka, äta och handla fisk i. Byn ligger ju mitt i ett framtida marinreservat och strategiskt mellan hela Näset och Trelleborg. Sälarna på revet utanför gör också byn till en självklar utflyktspunkt.

Gislövs hamn är stor och har redan nu alla faciliteter för att vara hamnen som gästbåtar söker sig till. Här finns ju redan infrastruktur med bussar och närhet till Trelleborg. Det enda som behövs är en regelbunden muddring och underhåll.

Smygehuk är den naturliga besökspunkten från landsvägen med en halv miljon turister årligen. Men det är inte så många som kommer från havet av ganska naturliga skäl. Ser vi till att det finns möjligheter att komma dit med ställplatser för husbilar och andra som vill stanna där över natten så skapar vi underlag för både restauranger och butiker. Allt som behövs är en långsiktig vision och att arbeta för att kommunens viktigaste turistmål blir attraktivt igen.

Och slutligen, samla ansvaret för alla hamnar under en och samma förvaltning eller i ett bolag. Någon som kan drift, skötsel och tar ansvaret för att allt är optimalt. Oavsett om man kommer dit på cykel, till båts eller med bil.

Tom Magnusson (SÖS)

Annons
Annons
Annons
Annons