Reglera undervisningsskyldigheten för Trelleborgs lärare
Lön kommer alltid att vara en viktig faktor, men i takt med att lärares löneläge börjar närma sig acceptabla nivåer är det dags att se till andra åtgärder som kan öka Trelleborgs möjligheter att attrahera behöriga lärare. Det som ligger närmast till hands är en översyn av arbetstiden och dess innehåll.
För bara ett kvartssekel sedan var Sverige en av världens mest framgångsrika utbildningsnationer. Toppeleverna sökte sig fortfarande till lärarbanan. Då fanns ännu ett reglerat system för undervisningstid för lärarna. Alla lärare hade en fastlagd tid de skulle undervisa (undervisningsskyldighet, USK). Denna tid varierade utifrån ämne och ålder på eleverna. Tiden var visserligen schabloniserad men grundade sig i en hundraårig erfarenhet av behovet av för- och efterarbete utifrån undervisningens karaktär och komplexitet.
Mätt i 40-minuterslektioner hade klasslärarna på låg- och mellanstadiet och lärarna i praktiskt-estetiska ämnen på högstadiet 29 timmars USK, övriga lärare på högstadiet hade 24 timmar. En lärare i allmänna ämnen i gymnasieskolan hade en USK på 21 lektioner i vecka. Om en lärare hade fler schemalagda lektioner fick de ersättning för det. Detta system avskaffades den sista december år 1999, men det gäller ännu i Finland.
Till finska lärare betalas övertimarvode för de timmar som överskrider undervisningsskyldigheten i tjänsten. Detta gäller också lärare som ger extra undervisning åt en behövande elev. Det är sannolikt att anställningsvillkoren för finska lärare bidrar till att läraryrket i Finland är mer attraktivt än i Sverige.
Det är på samma sätt sannolikt att en lärartjänst i Trelleborg skulle locka fler sökande än motsvarande i Malmö, Svedala eller Vellinge, om arbetsinnehållet tydliggjordes i en reglering av undervisningsskyldigheten. Detta skulle också på sikt påverka sjukskrivningstalen i positiv riktning, eftersom arbetsbördan skulle bli mer överblickbar.
Söderslättspartiet har föreslagit att bildningsnämnden under år 2019 tar fram ett förslag avseende reglerad och differentierad undervisningsskyldighet.
Låt oss hoppas att den tillträdande nämndsordföranden tar intryck av klokskapen hos vårt broderfolk. Han har ju finska anor, så det borde finnas extra goda förutsättningar.
Lars Hemzelius (SÖS)