Annons

Samarbetet mellan gymnasiet och Komvux är ett win-win-koncept

Så var det dags igen. Det nygamla förslaget att Komvux ska överföras till arbetsmarknadsnämnden. Bara så där! Jaha! Var finns konsekvensanalysen? En seriös förslagsställare sätter sig givetvis in i frågan och levererar argument för. Var är de? Inte ett enda argument har framförts om vinsten med denna förändring.
Publicerad 13 november 2018
Detta är en opinionstext i Trelleborgs Allehanda. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
Arbetsmarknadsnämnden sysslar inte med pedagogik utan med försörjningsstöd och arbetsmarknadsåtgärder, menar skribenterna.
Arbetsmarknadsnämnden sysslar inte med pedagogik utan med försörjningsstöd och arbetsmarknadsåtgärder, menar skribenterna.Foto: Mattias Rubin

Arbetsmarknadsnämnden sysslar inte med pedagogik utan med försörjningsstöd och arbetsmarknadsåtgärder. Den pålästa beslutsfattaren har givetvis goda kunskaper om att Komvux är en gymnasieskola, som levererar gymnasieexamen och behörighet till högskola. Skulle man få för sig att lägga gymnasiet under arbetsmarknadsnämnden?

Komvux och gymnasiet lever i symbios och kan inte separeras utan stora ekonomiska konsekvenser. Vuxna läser på gymnasiet och gymnasister på Komvux. Tillkommer yrkeshögskolan, teknikcollege samt vård- och omsorgscollege, där gymnasieelever och vuxenstuderande i än högre grad är integrerade. Så faller en faller alla.

Annons

Ett förträffligt samarbete har under åren utvecklats. Man delar lokaler, personal och administration, studie- och yrkesvägledare, elevhälsa, mediatek, datasystem och lokaler. Program och ämnen kan erbjudas tillsammans tack vare att samarbetet ger stora grupper av deltagare. Priset för detta kan aldrig bli lägre med en splittring. Så vad är vitsen med att splittra detta samarbete? Det kan få konsekvenser, som varar i många år framöver. Det kan kanske aldrig repareras, när man upptäcker misstaget.

Mikael Rubin (M) vill se till att samordningsvinsterna finns kvar. Rubin verkar ju tycka det är bra som det är. Varför ska man då göra denna enorma, förmodligen kostsamma operation, som berör 2 000 elever, lärare och annan personal?

Samarbetet mellan gymnasiet och Komvux är ett win-win-koncept. Förslaget är ett lose-lose-koncept. Mikael Rubin säger att det alltid finns både vinnare och förlorare. I det här fallet finns enbart – förlorare.

De som går på Komvux har valt detta själva. De har oftast redan ett jobb och är inte föremål för arbetsmarknadsåtgärder eller försörjningsstöd. De finansierar själva sina studier. Fast det vet ju den insiktsfulla politikern redan och argumenten för en flytt måste därför vara alldeles sjusärdeles. Låt oss höra dem! Leverera gärna en plan för processen också. För det finns det väl en? Och ett mål! Normalt levererar man ett förslag med ett mål som kan utvärderas. Var är målet? Eller finns en annan, dold agenda?

Goda politiker sätter sig naturligtvis in i frågan och inser att detta är ett dumt förslag. När den här frågan kommer upp på fullmäktiges bord kommer 51 kloka beslutsfattare att vara pålästa, kunniga och insatta. De kommer inte att fatta ett så oklokt beslut som att flytta Komvux. Det vore dumt, för det avslöjar beslutsfattarens okunnighet.

Ylva Ekstrand (L)

ledamot bildningsnämnden

Gull-Britt Persson (MP)

ledamot bildningsnämnden

Sverrir Valgeirson (L)

Annons

ersättare bildningsnämnden

Britten Jystrand (MP)

ersättare bildningsnämnden

Nilla OlssonSkicka e-post
Annons
Annons
Annons
Annons