Annons

Vd:n om den djärva kalkylen för nya TA

Trelleborg • Publicerad 3 november 2017

Boine Gepertz, vd på Gota Media AB.
Boine Gepertz, vd på Gota Media AB.Foto: Mats Holmertz

Trelleborgs Allehanda ska minska frekvensen i utgivningen av papperstidningen från sex till tre dagar i veckan utan att göra sig av med någon personal.

Annons

– Vi vill ge den här modellen de bästa förutsättningarna, säger Boine Gepertz, vd på Gota Media, där TA ingår.

Gota Media AB är en av få relativt välmående lokaltidningskoncerner i Sverige. Förra året tappade koncernens morgontidningar under en procent i upplaga. Snittet för jämförbara tidningar i hela landet var sex procents tapp. Trelleborgs Allehanda har bidragit till statistiken genom att inte backa alls i upplaga från 2015 till 2016. Även under den senaste tioårsperioden har tappet varit mindre än snittet för jämförbara tidningar.

Trots det har TA gjort ”miljonförluster” och enligt Boine Gepertz krävdes någon form av strukturåtgärd för att stoppa blodflödet. Valet föll på att gå från sex- till tredagarsutgivning av papperstidningen.

– Hela branschen är under omdaning och den digitala transformationen pågår för fullt, på olika sätt. Det beslut vi tagit när det gäller Trelleborgs Allehanda är att vi vill pröva den här vägen på ett ställe, att öka fokus på det digitala och samtidigt minska frekvensen i utgivningen av papperstidningen, för att se om det kan vara en framkomlig väg.

– Bakgrunden är också att som traditionell sexdagarstidning så är Trelleborgs Allehanda en av de minsta i landet och det har kostat för mycket helt enkelt att komma ut sex dagar i veckan på papper. Intäkterna räcker inte till, säger han.

Det finns exempel på svenska tidningar som på senare tid gjort frekvensnedgångar men ingen som gjort det så drastiskt som TA gör nu. Med början runt förra årsskiftet gick västmanländska Bergslagsbladet/Arboga Tidning ned från fem till tre dagar. Samtidigt gjordes en ökning i frekvensen för e-tidningen upp till sju dagar i veckan. Prenumerationspriset ändades inte. Resultatet av detta blev, enligt tidningarnas chefredaktör Daniel Nordström, att en förlust på fem miljoner kronor kunde vändas till ett nollresultat.

Daniel Nordström är chefredaktör på VLT, Berslagsbladet/Arboga Tidning och på ytterligare fem tidningar i Mälardalen och Stockholmsområdet.
Daniel Nordström är chefredaktör på VLT, Berslagsbladet/Arboga Tidning och på ytterligare fem tidningar i Mälardalen och Stockholmsområdet.Foto: Lennye Osbeck

Men priset blev högt på andra plan. Tidningarnas redaktion bantades från fjorton till fem reportrar. Vissa tjänster togs bort medan andra flyttades till gemensamma funktioner på VLT:s redaktion i Västerås. Bergslagsbladet/Arboga Tidning och VLT är en del av Mittmedia, som är Sveriges största lokaltidningskoncern.

– Vi har kunnat se att annonsförsäljningen inte påverkats av att vi gått från fem till tre dagar i print. Däremot faller upplagan mer än vi kalkylerat med. Vi hade räknat med ett tapp på runt 15 procent men nu är vi uppe i 18-19 procent, säger Daniel Nordström, som dessutom fått en anmälan till Arbetsmiljöverket på halsen gällande arbetsmiljön på Bergslagsbladet/Arboga Tidnings hårdbantade redaktion.

– Det har varit en extremt stor förändring och det har varit en tuff press på personalen, det är ingen tvekan om det, men vi försöker hela tiden hitta de vägar vi kan för att de inte ska känna sig mer pressade än andra. Och de har inga större krav på sig än andra avdelningar. Det har också varit en hel del läsarreaktioner på det här.

– Men för mig har det hela tiden handlat om hur vi ska kunna säkra det här långsiktigt, hur vi ska kunna ha kvar journalistiken, och det går ju inte om man går med så stor förlust hela tiden som var fallet här.

Annons

Daniel Nordström har koll på vad som är på väg att hända på Trelleborgs Allehanda och tycker att det är ”spännande”. Däremot säger han att han har svårt att se hur kalkylen ska gå ihop. Till skillnad från det västmanländska exemplet kommer TA att sänka prenumerationspriset och dessutom behålla personalstyrkan intakt.

Boine Gepertz:

– Vi vill ge den här modellen de bästa förutsättningarna, och då tycker vi att vi behöver samma redaktionella bemanning som tidigare för att kunna leverera en fortsatt intressant papperstidning, men också för att bli bättre och snabbare på det digitala.

Omgörningen av TA kommer också att skilja sig från den i Västmanland på flera punkter, enligt Boine Gepertz.

– Där beskrev man det som att man gick från fem till sju dagar men det som ökade var ju gemensamt material från andra delar av Mittmedia. Det är tvärtom mot vad vi tänker göra med nya Trelleborgs Allehanda, där det handlar om att ännu mer öka de lokala fokuset.

Fotnot. Efter TA:s intervju med Daniel Nordström har han i en text riktad till läsarna medgett att nya Bergslagsbladet/Arboga Tidning innehållit för lite lokalt material och att man därför planerar att skrota sjudagarsutgivningen av e-tidningen för att på så sätt frigöra resurser till mer lokal journalistik.

Läs alla delarna ur Trelleborgs Allehandas artikelserie ”Mediebranschen i förändring” här:

Jonas HarryssonSkicka e-post
Så här jobbar Trelleborgs Allehanda med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons