GDPR Illustration

Ta del av våra användarvillkor

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat våra användarvillkor så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

Vårt Söderslätt slirar!

Jag vill gärna kommentera Vårt Söderslätts inlägg (den 19 juli).
Publicerad 23 juli 2022
Detta är en opinionstext i Trelleborgs Allehanda. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
Hamnen har cirka 100 000 kvadratmeter uppställningsytor innan man kommer in i själva hamnområdet och som skall vara på det som kallas truckcenter i öster, skriver Mats Svensson (KD).
Hamnen har cirka 100 000 kvadratmeter uppställningsytor innan man kommer in i själva hamnområdet och som skall vara på det som kallas truckcenter i öster, skriver Mats Svensson (KD).Foto: Tomas Nyberg

Ena sekunden säger ni att det är 1 mil kortare väg och i nästa stund så vill chaufförerna ha fler mil och kör därmed en längre väg.

Ni hänvisar också till miljön.

Om det nu är 1 mil kortare som ni säger så är det ju bra för miljön eller hur? Utmärkt!

Nu är det ju dock så att det finns trafik som ska gå österut och som inte gör via E6. Det nämns aldrig. Sedan är det ju faktiskt så att transportvägar är beroende av både avstånd och tid för lastning/lossning.

Det nämns också ytterst sällan att det faktiskt finns en frekvent personbilstrafik. Vi som kör Hamngatan-Strandgatan-Järnvägsgatan ser det. Köer på 20-30 minuter varje morgon och kväll.

Vårt Söderslätt vill uppenbarligen ha trafiken genom stan vilket gör att familjer har minst 40 minuter mindre tid tillsammans varje dag. Man vill därmed också acceptera att miljön i innerstan förblir dålig. Detta på grund av all tomgångstrafik.

En ringväg är en nödvändighet för Trelleborg såväl som för alla andra kommuner av vår storlek och större. Det viktigaste är att rädda liv.

Vi byggde Trygghetens hus som ligger i norra delarna av kommunen. Detta för att via en ringväg förkorta inställelsetiden öster- och västerut. Det förutsätter ju en ringväg om det ska bli bra. Genom att köra ner via de gator jag nämnde så försvinner viktiga minuter i inställelsetid. Vi har också nyligen i media läst om långa inställelsetider i Trelleborg.

Vill man som KD ha en "Kuststad 2025" som lyfter Trelleborg till stor glädje, för trelleborgarna och för turismen, så finns bara ett alternativ till hamninfart.

Det man glömmer (?) i hela debatten är att med infartsväg från väster så blir det ingen Kuststad 2025!

”Vill man som KD ha en "Kuststad 2025" som lyfter Trelleborg till stor glädje, för trelleborgarna och för turismen, så finns bara ett alternativ till hamninfart.”
Mats Svensson (KD)

I dag har vi ett logistikcenter med järnvägstrafik som inte kommer att kunna flytta om man inte får en infart från öster. Hamnen har cirka 100 000 kvadratmeter uppställningsytor innan man kommer in i själva hamnområdet och som skall vara på det som kallas truckcenter i öster. Blir det inte en infart från öster så kommer detta naturligtvis vara kvar i befintlig anläggning och då kan man alltså inte bygga Kuststad 2025. Det är inte svårare än så!

Det kan i sammanhanget också nämnas att hamnbolaget redan avsatt 150 Mkr till evakueringsvägen/framtida hamninfart.

Trelleborgs varumärke är vår fina kust med 5 mil stränder och detta i kombination med "Kuststad 2025" ger en inflyttning med skatteintäkter till följd. Det gör också att det kommer att byggas väldigt många lägenheter, restauranger, butiker, hotell etc. Det skapas många arbetstillfällen.

Båtarna kommer betydligt längre ut vilket möjliggör hamnstaden. Vi kristdemokrater vill kämpa för denna utveckling och samtidigt satsa på våra småbåtshamnar i Smygehamn, Gislövs läge och Skåre.

Vi är redo!

Mats Svensson (KD), kandidat i kommunal- och regionvalet