Östlig hamninfart kommer att skapa en ny ”dödens väg” på väg 108
Trafikverket anser att östlig hamninfart inte behövs och deltar inte i finansiering av en ringväg. Det blir dyrt för kommunens skattebetalare. Därför är väst bäst för ekonomin.
Nu till varför västlig hamninfart blir bäst även för lastbilarna. Den innebär kortare väg och är därmed bäst för lastbilarna genom sparad körtid. Ökad förbrukning av diesel för att köra runt staden på en östlig hamninfart/ringväg ger onödiga utsläpp och en ökad kostnad för lastbilarna. Väst är därför bäst för lastbilarna.
Många lastbilar kommer från Östeuropa. Deras konkurrensfördel ligger i låg kostnad. Vid östlig hamninfart på ringväg kommer trafiken att passera förbi väg 108, som går norrut förbi Svedala-Staffanstorp. Trafikverket har varnat för ”smittrafik” som väljer väg 108 i stället för motorvägen. Trafik som skall vidare till Lund, Kristianstad och Kalmar får en mil kortare väg om de väljer väg 108 i stället för motorvägen. Vilket vägval tror du en lastbil från Östeuropa gör? Östlig hamninfart kommer att skapa en ny ”dödens väg” på väg 108.
Västlig hamninfart medför att lastbilarna kommer säkrast, snabbast och billigast från motorvägen till hamnen. Efter valet kan vi fokusera på en förbättrad västlig hamninfart samt en ringväg innanför järnvägen för personbilstrafik. Det blir bra för alla.
Axel Bengtsson (VS), initiativtagare Ja till västlig hamninfart
Christian Ottergren (VS), sakkunnig Ja till västlig hamninfart