Insändare

Vilka är planerna för övrigt gatunät?

Med anledning av artikeln i TA (den 2 oktober) om den nya trafikplanen.
Publicerad 6 oktober 2018
Detta är en insändare i Trelleborgs Allehanda. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
Skribenten värnar om den lokala centrumhandeln.
Skribenten värnar om den lokala centrumhandeln.

Några frågor till tekniska nämnden med hopp om svar:

Biltrafiken ska bort från Trelleborgs centrum. Ja, det är kanske en bra tanke, eller…

Vad medför det för resten av staden?

Hur blir det för de affärer som är kvar i centrum, eller ska alla tvingas flytta ut till vår ”förfulade” infartsled från väster, med ”butiker” i plåtbyggnader utan fönster?

Var fanns stadsarkitekten när allt detta byggdes?

Finns det några politiker/tjänstemän som tittar på hur det ser ut i utkanten av centrum, till exempel områden kring skolor som Liljeborg, Ljunggrenska och Granlunda?

För närvarande är trafiken på morgnarna mer kaotisk än tidigare på grund av byggarbetsplatser i skolornas närområden och fortsatt hektisk morgontrafik.

Vad händer med trafiken i dessa områden framöver? Borde inte detta ha prioritet ett?

Vad medför det, infrastrukturmässigt, för resten av staden att man får bort trafiken från centrum? Vilka är planerna för övrigt gatunät?

Utan att sitta i ett konsultbolag som Sweco inser jag att om man börjar förändra trafikförutsättningarna i en del av en stad måste man titta över vad det medför för andra delar av bebyggelsen.

Var är tanken att det ska byggas parkeringshus? Det kan väl inte vara sant att man planerar ett sådant där man för några år sedan rev det befintliga och ersatte det med en markplansparkering? Vem står för sådana beslut? Och hur förklarar man dem?

Hur ska vi locka nya butiksägare till de redan tomma affärslokalerna i centrala Trelleborg, eller ska alla vackra affärslokaler med stora skyltfönster ut mot gatorna innehålla gym och dylikt?

En trelleborgare som värnar om sin stad och som gillar att det fortfarande finns en handel och ett butiksliv i centrala Trelleborg