Annons
Nyheter

Posten utreder olycka

Postens riskanalyser för lantbrevbärare tar inte hänsyn till snöoväder. "Vi besöker 4,5 miljoner hushåll varje dag oavsett väder", säger Peter Brännström, chef för postens produktionsavdelning.
Nyheter • Publicerad 23 februari 2009

Däremot har företaget ett brett upplagt säkerhetsprogram när det gäller vilka fordon man kör, brevbärarnas säkerhets- och körutbildning och hur rutterna är planerade.

Bilarna uppfyller alla krav på såväl säkerhet som en god arbetsmiljö, enligt Peter Brännström. Rutterna ses över varje år och man försöker hela tiden bedöma om det går att göra dem säkrare och bättre.

Annons

– I den bedömningen ingår en trafiksäkerhetsbedömning, säger Peter Brännström. Vi försöker undvika att korsa stora, trafikerade vägar om det är möjligt. Ibland försöker vi få kunder att flytta sina postlådor. Men ute på landsbygden händer det ibland att vi kör ute på vägar som man kan ifrågasätta om vi verkligen ska vara på.

Under 2000-talet har det hänt tre olyckor där postbilar kolliderat med tåg. Har det fått er att se över era säkerhetsrutiner?

– Det gör vi löpande, säger Peter Brännström. Om vi kan dra några generella slutsatser av det här tragiska, enskilda fallet kan jag inte svara på, men varje gång det händer en olycka gör vi en ordentlig utredning och ser om vi kan lära oss något av den.

Stefan Fougt är fackligt skyddsombud på Seko. Han har ingen kritik mot Postens säkerhets- och arbetsmiljöarbete. Däremot skulle han välkomna en översyn av obevakade järnvägsövergångar runt landet.

– Det är ju inget ovanligt att man korsar en järnväg, säger han. I det här fallet kunde man kanske ha lagt turen längs en annan väg.

Martin Hallgren
Så här jobbar Trelleborgs Allehanda med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons