Annons
Nyheter

Patienter kopplades fel i flera månader

I flera månader kopplades telefonsamtalen fel. Vissa som skulle till Torbjörn Mårtenssons klinik i Vellinge, hamnade i stället hos en annan abonnent i 040-området. – Kan vem som helst bli bestulen på sitt nummer? undrar företagaren.
Nyheter • Publicerad 30 augusti 2010

Torbjörn Mårtensson skaffade ett enklare växelnummer kopplat till sin företagsmobil. Och vidarekopplingen fungerade bra ända tills han bytte teleoperatör och hans förra, Telenor, valde att ge bort hans till en annan abonnent.

Först efter några månader, sedan ett par patienter reagerat över att de aldrig fick tag på honom, insåg han vad problemet var.

Annons

– Ett nummer som jag har ägt och betalat för i så många år. Har inte teleoperatörerna något system för att se vilka nummer som är lediga? Jag har aldrig varit med om något liknande, säger han.

Efter att ha varit i kontakt med kundtjänst på Telenor vet han nu att överföringen skedde av misstag i april.

Därmed har hela sommaren gått utan att andra Telenor-kunder kunnat komma fram till honom.

För kunder hos andra operatörer har numret fungerat precis som vanligt vilket gjorde att det dröjde innan Torbjörn Mårtensson upptäckte felet.

– En kund som sökte mig för en axelskada berättade att hon hade försökt nå mig sedan i våras. Jag reflekterade först inte över det, men förstod sedan vad problemet varit.

Nu undrar han hur många kunder han gått miste av på grund av problematiken. På en utbildning som han nyligen höll frågade han deltagarna vilket telefonabonnemang de hade och merparten sade sig ha Telenor.

– Som egenföretagare känner jag mig extra utsatt. Utan min vetskap har mina patienter omdirigerats till ett okänt nummer när de ringt. Det är så känsligt att jag funderar på att gå vidare till Post- och telestyrelsen – det måste ju finnas något system för att kolla vilket nummer som är ledigt och vilket som är upptaget, säger han.

Telenor beklagar felet.

– Det uppstod på grund av en tillfällig driftstörning, vilket gjorde att numret inte försvann från vårt system, säger Alexandra Carlsson vid företagets presstjänst.

– Det är väldigt olyckligt och sällsynt att det blir så här.

Eftersom felet rättats till är ärendet avslutat hos Telenor.

INTERNAL INTERNAL
Daniel Persson
Så här jobbar Trelleborgs Allehanda med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons