Annons
Nyheter

Nordström kartlägger musikalhistorien

Musikalerna speglar sin tid, menar musikvetaren Sixten Nordström, vars nya verk "Stora operetter och musikaler" släpps i dagarna.
Nyheter • Publicerad 13 november 2003
BILD: CLAES NYBERGFoto: 

BILD: CLAES NYBERG I morgon lördag, klockan elva, kan man själv höra Sixten Nordström berätta om sin nya bok på Skanörs bibliotek. "Stora operetter & musikaler" blir hans fjärde bok efter de grundliga genomgångarna "Så blir det musik", "Världens bästa operor" och "De stora tonsättarna". - Den nya boken är ett försök att ge en bild av de kompositörer stycken som betytt mest för utvecklingen av operetter och musikaler, säger Sixten Nordström. I boken radar han upp allt ifrån Offenbachs "Orfeus i underjorden" till West Side Story och Lloyd-Webbers "Cats". - Många av bilderna är faktiskt från uppsättningar i Malmö, men så är ju också Malmö en stad där man har spelat oerhört mycket operetter och musikaler, säger författaren. Att Malmö opera och musikteater nu skär ner på just musikalsidan är förstås inget Sixten Nordström applåderar: - Jag tror inte precis det blir billigare att spela opera, säger han. - Men jag hoppas att det på ett eller annat sätt kommer i gång igen, för det vore onekligen synd om man uteslöt hela den moderna musikdramatiken från repertoaren. Egentligen klappar Sixten Nordströms hjärta varmast för opera. Men han fick upp ögonen för de lättare genrerna redan i slutet av femtiotalet, då han jobbade som repetitör och kapellmästare på dåvarande Malmö stadsteater. - En bra musikal ska naturligtvis ha bra musik, men även ett vettigt innehåll. Då säger kanske en del att "Strauss Läderlappen, har den vettigt innehåll?". Jo då, för den tidsperioden. "Orfeus" gisslar samhällets toppar och "Glada änkan" skildrar stämningen i början av 1900-talet bra. För många kan operetter och musikaler synas en smula världsfrånvända, men så är det inte, anser Sixten Nordström: - I en operett har man visserligen inte plats för samhällskritik, utan det slutar bra för alla, alla är uppklädda och fina och dricker champagne. - Men musikalen är i högsta grad samhällstillvänd. Ta bara "West Side Story", som har ett socialt engagemang och skildrar etniska krockar. Det ska inte vara något gullegull, utan ofta handlar det om olycklig kärlek och besvärliga samhällsförhållanden. - Sedan kan förstås Andrew Lloyd-Webber tillåta sig att skriva en musikal om katter, eller om tåg. Men det har han råd med!

Lars Thulin lars.thulin@allehandasyd.se
Så här jobbar Trelleborgs Allehanda med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons