Annons
Nyheter

"Könsroller måste luckras upp"

Behandlar lärare flickor och pojkar lika i skolan? Nej, blev svaret när tre elever från Sundsgymnasiet som har undersökt hur det går till i klassrummen.
Nyheter • Publicerad 17 februari 2005
050215 Vellinge gymnaster har gjort ett Temarbete Bild: Claes Nyberg
050215 Vellinge gymnaster har gjort ett Temarbete Bild: Claes NybergFoto: 

Vad händer när en kille blir kille? Och när får han sin identitet? Det frågade sig tre sistaårselever på Sundsgymnasiet. Deras teori är att barn blir formade in i könsroller i skolan.

För att ta reda på om det stämde bestämde sig Madeleine Sidoli, Anna van Duijvenbode och Martin Jönsson sig för att undersöka saken i ett specialarbete. De har därför besökt en lågstadieskola, en mellanstadieskola och en högstadieskola i Vellinge och Malmö kommun för att se hur det gick till i klassrummet.

Annons

– Vi har suttit tysta och bara betraktat vad som hände, berättar Anna van Duijvenbode.

De upplevde att pojkar och flickor behandlas mycket olika.

– Ofta får flickor funktionen att hålla pojkarna lugna. I ett klassrum sätter sig ofta pojkarna för sig själva och flickorna för sig själva. Men lärarna sätter medvetet in tjejer hos killarna för att bryta mönstret. På detta sätt bråkar inte killarna lika mycket, menar Anna van Duijvenbode.

Synsättet att killar är bråkiga och tjejer duktiga mötte de i alla skolor de besökte. De märkte att barnen blev tillsagda på olika sätt.

– En bråkig kille blev tillsagd med en hård och sträng ton. När samma lärare lugnade en tjej användes en mycket mjukare ton, berättar Madeleine Sidoli.

Eleverna tycker att lärarna borde behandla alla barn på samma villkor, oavsett kön.

– Alla kanske inte ska behandlas olika eftersom en del är känsligare än andra. Men det är bättre att lärarna tar hänsyn till de individuella skillnaderna, säger Madeleine Sidoli.

De upplevde att lärarnas behandling ofta var till pojkarnas nackdel. De menar att pojkarna ofta sågs som stökiga. Tjejer uppmärksammades mer på ett positivt sätt.

De tre gymnasieeleverna har nu utformat en rad förslag som de vill föra ut i skolorna. I onsdags föreläste de därför för skolpersonal och politiker i Vellinge kommun.

De kommer också att ställa ut delar av sin undersökning på Malmös stadsbibliotek under sportlovsveckan.

Annons

– Vi hoppas att detta ska uppmärksammas. Och vi kommer att följa upp skolorna för att se om det har blivit någon ändring, säger Madeleine Sidoli.

Sofia Bergström

0410-545 41

sofia.bergstrom@allehandasyd.se

SAXO
Så här jobbar Trelleborgs Allehanda med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons