Kanalkraschen prövas i Sverige
Fyra personer omkom när Kustbevakningens tjugo år gamla flygplan av modellen Casa 212 störtade i Falsterbokanalen den 26 oktober 2006. Deras efterlevande har stämt den spanska flygplanstillverkaren, men länge har det varit oklart om det är svensk eller spansk lag som ska gälla.
Haverikommissionen kom fram till att flygplanets ena vinge lossnade, eftersom vingens infästning var olämpligt konstruerad och att det fanns tillverkningsdefekter i vingen. Dessutom var underhållsplanen bristfällig när det gäller kontroll av utmattningssprickor, konstaterade haverikommissionen.
Alltså var det den felaktiga konstruktionen av flygplanet som ledde till kraschen, och fallet ska prövas i Spanien, anser de efterlevandes advokat.
Den spanska tillverkaren ansåg att orsaken i första hand var dåligt underhåll i Sverige och ville ha prövning enligt svensk lag. Tillverkaren påpekade också att flygplanet och underhållsprogrammet var godkända av svenska myndigheter, att service har utförts av ett svenskt bolag och att flygplanet har använts i Sverige.
Spanska domstolar dömer som regel ut högre skadeståndsbelopp än svenska.
Malmö tingsrätt har nu kommit fram till att ärendet ska prövas i Sverige. Domstolen tar inte ställning i frågan om orsaken till olyckan.
Det viktiga enligt domstolen är att olyckan inträffat i Sverige och drabbat personer bosatta i Sverige. Domstolen påpekar också att flygplanet har använts och underhållits i Sverige.
De efterlevandes advokat kommer troligen att överklaga domen.