Annons
Nyheter

Transavias svar till strandsatta resenärer

Många av Transavias resenärer sitter fast i Malaga på grund av vulkanutbrottet. Det holländska flygbolaget ersätter bara en natt - sedan får resenärerna själva bekosta hotell eller ta sig hem på egen hand.
Nyheter • Publicerad 19 april 2010

Sydsvenskan skrev tidigare på måndagen om Malmöbon Jens Nordlund som är fast i Andalusien sedan luftrummet över stora delar av Europa stängts.

Enligt Jens Nordlund har informationen från lågprisbolaget varit i det närmaste obefintligt, bortsett från ett mejl på holländska som skickades till honom. Nu beklagar den person, som anlitats för att sköta kommunikationen för Transavia i Danmark, det inträffade.

Annons

Samtliga passagerare uppmanas att skicka e-post eller ringa flygbolagets callcenter. De kan också gå in på Transavias hemsida som ska ge de svar som behövs.

Men när Sydsvenskan går igenom svaren på hemsidan visar de sig snarare vara icke-svar. Frågan: "Jag är utomlands, hur kommer jag hem?", besvaras med:

"Om du bokat dina biljetter direkt av Transavia.com, kan ni hitta information på vår hemsida eller kontakta vårt callcenter".

På söndagskvällen tog ledningen för flygbolaget beslut om att ersätta strandsatta resenärer för en hotellövernattning och fyra "rimliga" måltider. Även de som skulle resa hem under måndagskvällen och tisdagskvällen får samma erbjudande. Men därefter tar Transavia inget ansvar.

Transavia rekommenderar sina resenärer att ta sig hem på egen hand och erbjuder att betala tillbaka priset för flygbiljetten.

Daniel Persson
Så här jobbar Trelleborgs Allehanda med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons