Annons
Nyheter
Bilen som utsetts till årets bil 2012 kan laddas i ett eluttag.
Men prislappen för Opel Ampera/Chevrolet Volt är saftig – runt 440 000 kronor.
Nyheter • Publicerad 5 mars 2012
Chefen för Opel/Vauxhall Karl-Friedrich Stracke visar upp utmärkelsen Årets bil 2012 framför Opel Ampera på bilsalongen i Genève.
Chefen för Opel/Vauxhall Karl-Friedrich Stracke visar upp utmärkelsen Årets bil 2012 framför Opel Ampera på bilsalongen i Genève.Foto: KARIN OLANDER

– All ny teknik är dyr i början. Det här är helt rätt sätt att bygga elbilar, säger Marianne Sterner, reporter på Vi Bilägare och ledamot i årets biljury.

Opel Ampera och det amerikanska syskonet Chevrolet Volt byggs båda i en fabrik i Detroit. Försäljningen på den europeiska marknaden har just börjat. Enligt Opels informationschef Johan Willems finns det över 7 000 order på Ampera. 35–40 av dem i Sverige.

Annons

I USA, där Volt lanserades redan i fjol, har försäljningen gått trögt. Så trögt att det förra veckan rapporterades att General Motors beslutat att stoppa produktionen av Volt i fem veckor.

Ifrågasatt säkerhet

Säkerheten har också varit ifrågasatt efter att krocktestade bilar börjat brinna.

– Allt det är bakom oss. Vi har gjort förstärkningar runt batteriet så det är inga problem med säkerheten, säger Susan Docherty, vd för Chevrolet Europa, till TT.

Marianne Sterner känner sig också säker.

– Jag är inte det minsta orolig för säkerheten, säger hon.

Hon liksom många andra i juryn till årets bil, som består av 59 motorjournalister från 23 länder i Europa, rangordnade Volt/Ampera högst jämfört med de sex andra finalisterna: Citroën DS5, Fiat Panda, Ford Focus, Range Rover Evoque, Toyota Yaris och Volkswagen Up.

Resultatet presenterades på måndagen på bilsalongen i Genève dagen innan mässan egentligen öppnar.

– Ska man ha en elbil så ska den vara som Ampera så man slipper att bli stående med urladdat batteri, säger Marianne Sterner.

Längre körmöjlighet

Annons

Tekniken bygger på att det går att köra på batteridrift i minst fem mil. I Vi Bilägares test har det gått att köra 7,5 mil som mest. När batteriet är tomt stannar inte bilen utan slår över till en bensinmotor som driver en generator som driver elmotorn. Så kan man köra 50 mil till.

– Det räcker för att ta sig till ett uttag eller en mack. Den här tekniken tror jag att vi kommer att få se i fler bilar, säger Marianne Sterner.

Men med en så hög prislapp lär det inte bli en vanlig bil på gatorna.

– Nej, jag tror inte många privatpersoner har råd. Men den är billig som tjänstebil, säger Marianne Sterner.

Ossian Sandin
TT
Så här jobbar Trelleborgs Allehanda med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons