Sociala medier ett verktyg bland andra verktyg
- Jag minns att i valet 2010 fanns en övertro på sociala medier. Man trodde att ett parti kunde slå igenom enbart genom att profilera sig där. Men en sådan sprängkraft finns inte, säger han.
Nils Gustafsson menar att sociala medier är ett verktyg bland andra. Men det är ett ovanligt snabbt verktyg att använda när man vill få ut budskap.
Hur mycket nätet används på lokal nivå skiljer sig från kommun till kommun.
- Partierna i stora kommunerna har en riktad strategi och resurser. De små kommunerna har inte alls samma möjligheter utan där blir det beroende på vem som råkar ha ansvaret för nätet. Då kan det se väldigt olika ut, säger han.
På nätet blir också publiken osynlig, vilket gör att kommunikationen kan bli otydlig.
- Man vet inte riktigt vilka man skriver till men föreställer sig en målgrupp ändå. Det gör att det kan bli problematiskt när man talar till en föreställd målgrupp.
Nils Gustafsson tror också att nätet används mycket för det praktiska arbetet med valrörelsen.
- Det pågår så många dörrknackningar i denna valrörelse. Men dessa dörrknackningar måste mobiliseras på något sätt och då är sociala medier ett enkelt verktyg att använda.
LÄS MER:
Hur använder sig de lokala partierna i Trelleborg av sociala medier? Läs Sofia Bergströms artiklar i torsdagens pappers- och e-tidning. E-tidningen hittar du här: http://eta.trelleborgsallehanda.se