Annons

Vill se bättre information om kundval

Brukare bör informeras bättre om kundval inom hemtjänsten. Det menar revisionsbolaget PWC som granskat verksamheten.
I nuläget får brukarna främst skriftlig information, vilket PWC menar kan vara svårt att ta till sig.
Trelleborg • Publicerad 20 februari 2014
Arkivbild.Foto: 

Vidare säger granskningen att socialnämnden borde följa upp verksamheten bättre.

Socialnämnden håller med om kritiken och medger att uppföljning och utvärdering har varit eftersatt de senaste åren, men att den nyskapade Stöd- och tillsynsenheten ska ändra på detta. Nämnden har också beslutat att den skriftliga informationen i framtiden ska kompletteras med en muntlig förklaring.

Annons

– Alla är inte så insatta i detta som man tror, säger Marianne Ohrlander (M), ordförande i socialnämnden.

PWC har även granskat kommunens öppenvårdinsatser för barn och unga. Generellt fungerar verksamheten bra men ett par utvecklingsområden har lyfts fram. Dels vill man att de rutiner som redan finns skrivs ner, dels handlar det om att insatserna för barn i åldrarna 13-20 år bör bli bättre.

Nämnden svarar att utvecklingsarbetet med att ta fram fler arbetsformer för åldersgruppen är prioriterat under 2014 och utbildningspengar är avsatta för ändamålet, men att det är svårare att utveckla öppenvårdsinsatser för den äldre åldersgruppen.

Caroline Ferngren
Fanny Nyberg
Så här jobbar Trelleborgs Allehanda med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons