Viktigt att se över sitt kontrakt
– Jag håller på att bli riktigt byggkunnig, säger Frida Winitsky och suckar.
Hon är konsumentvägledare för Trelleborgs kommun och märker att allt fler fall som hon ger råd i handlar om bygge av olika slag. Hon menar att den heta byggmarknaden drar med sig en hel del oseriösa företag.
– Nu ska man inte svartmåla en hel bransch. Men det är klart att det alltid finns de som vill tjäna pengar utan att ha så mycket på fötterna, säger hon.
Det största felet folk gör när de anlitar byggföretag och hantverkare är att de inte skriver ett tillräckligt omfattande kontrakt.
– Det är vanligt att man inte skriver något alls när det gäller renoveringar i hemmet. Folk är alldeles för blåögda. Man måste förstå att det inte går att lita på någon i dag. Dels måste kontrakt skrivas där ett slutdatum finns med. Men dessutom måste man lägga till att en ersättning ska betalas ut om arbetet drar ut på tiden, säger hon.
Att kolla upp företaget innan tror hon kan ge en falsk trygghet. Ett företag som har skött sig bra i många år kan plötsligt missköta sig. Det viktigaste är helt enkelt att ha ett bra kontrakt. Och hålla koll under arbetets gång.
– Man måste ligga på som en hök och kolla varje steg.
Konsumenten har sedan år 2005 fått bättre skydd. Då kom nämligen en ny lag som ersatte den gamla konsumenttjänstlagen.
I bland går det så långt att det blir en tvist mellan parterna. Detta brukar sluta i en långdragen process. Det är väldigt ovanligt att ett nytt byggföretag tar över. I vissa fall går fallen upp i Allmänna reklamationsnämnden som bedömer om konsumenten har rätt till ersättning.
Sofia Bergström