GDPR Illustration

Ta del av vår integritetspolicy

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat vår integritetspolicy så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

Victor, 35, om jobbet som skådis: ”höga toppar och djupa dalar”

Musik eller skådespeleri? Både och, om skådespelaren Victor Ståhl Segerhagen får bestämma. Samtidigt kämpar han med att inte låta jobbet och rollerna sluka honom fullständigt. ”Det kan vara problematiskt för alla inblandade”, säger Victor, 35.
Trelleborg • Publicerad fredag 06:00 • Uppdaterad fredag 07:46
”Oavsett om jag har jobb eller inte så är det ett jobb som är svårt att bara stämpla ut ifrån”, säger Victor Ståhl Segerhagen. ”Är jag mitt inne i en föreställning så går jag med de tankarna hela tiden”.
”Oavsett om jag har jobb eller inte så är det ett jobb som är svårt att bara stämpla ut ifrån”, säger Victor Ståhl Segerhagen. ”Är jag mitt inne i en föreställning så går jag med de tankarna hela tiden”.Foto: Tomas Nyberg

Efter några års bortovaro, med scenskola och skådespelarjobb på frilansbasis i exempelvis Göteborg och Stockholm, har Victor Ståhl Segerhagen flyttat tillbaka till uppväxtstaden Trelleborg.

Det var här han började med teater, som fyra-femåring i Gusten Gustafssons föreställningar under tidiga 1990-talet. Men sedan dess har han inte stått på någon skånsk teaterscen.

– Det skulle vara roligt att jobba på hemmaplan någon gång, funderar den 35-årige tvåbarnspappan, som just nu är delvis pappaledig.

I stället har han varit polis i filmerna om kriminalinspektören Iréne Huss dotter, ”Huss”, och gjort draman som ”Dom Blinda” och ”100 sånger” på Göteborgs stadsteater. I den senare var han också ett slags kapellmästare.

– Rollen utvecklade sig till det, det föll sig liksom naturligt, berättar Victor, som ofta haft nytta av sin parallella kärlek: musiken.

– "100 sånger” handlar om sekunderna innan en katastrof sker, och om människorna som just då befinner sig på en tågperrong. Vilka låtar som fanns i deras liv just då, berättar han.

”Hade jag vetat vad jag annars skulle ha gjort så skulle jag ha gjort det. Men jag har hållit mig flytande.”
Victor Ståhl Segerhagen

Under 00-talet sjöng Victor i rockbandet Precious, som faktiskt vann TA:s kulturpris 2007. Och skvallrade en del om vad som komma skulle.

– Vi var alltid väldigt noga med våra sceniska uttryck, berättar Victor Ståhl Segerhagen. Vi gick inte bara upp och ställde oss och tittade i golvet, utan vi ville bjuda på en show också.

– Ofta hade vi specifika scenkläder efter olika teman, och jag tog gärna tillfället i akt att prata med publiken. Vi ville utveckla showerna till att vara något mera, och det var väl en hint om att det var något mer än bara musiken som var intressant för mig.

Bandet är numera nerlagt, men Victor gick vidare. Efter Söderslättsgymnasiets estetprogram hamnade han på en musikallinje på Wendelsbergs folkhögskola. Och där vaknade de slumrande skådespelargenerna på nytt. Musiken och skådespeleriet har ju samma kärna, tycker Victor Ståhl Segerhagen, de tar sig bara olika uttryck.

Vilken sorts roller intresserar dig?

– Först och främst måste det vara en roll som går igenom något slags utveckling. Som tar sig igenom någonting. Annars blir det ointressant att gestalta. Och det är alltid kul att gestalta något som ligger rätt långt ifrån en själv.

Musiken och skådespeleriet går hand i hand för Victor Ståhl Segerhagen.
Musiken och skådespeleriet går hand i hand för Victor Ståhl Segerhagen.Foto: Tomas Nyberg

Att tillvaron som frilans skulle vara tuff trodde nog Victor Ståhl Segerhagen. Mindre beredd var han kanske på hur uppslukande och tidskrävande jobbet kan vara.

– Hade jag vetat vad jag annars skulle ha gjort så skulle jag ha gjort det. Men jag har hållit mig flytande, säger han.

– Jag är inte bara skådespelare åtta till fem. Och oavsett om jag har jobb eller inte så är det ett jobb som är svårt att bara stämpla ut ifrån. Är jag mitt inne i en föreställning så går jag med de tankarna hela tiden, och bearbetar texten och rollen i privatlivet också.

Mycket beror så klart på hans egna krav på sig själv; att hålla det levande, och utveckla rollen och föreställningen. Hur gör man det?

– Jag tror att det handlar om att överraska sig själv, säger Victor. Prova olika nyanser. Det ingår i jobbet tycker jag, för att kunna leva i nuet på scenen.

På något sätt överväger ändå fördelarna.

– Det är ett dynamiskt jobb, konstaterar Victor Ståhl Segerhagen. Det är höga toppar, men det kan också vara djupa dalar.

– Just för att man har sig själv som verktyg är det svårt att hålla sig själv utanför. I någon mån är jag ju min egen produkt. Och det är viktigt att särskilja jobbet och privatlivet. Det är svårt. Och det kan vara problematiskt för alla inblandade. Samtidigt är det ju det dynamiska jag eftersträvar. Det som är tjusningen är också det som är det svåra.

Sedan han blev professionell har inte Victor Ståhl Segerhagen spelat teater i hemstaden Trelleborg, eller ens i Skåne. Men han skulle gärna göra det.
Sedan han blev professionell har inte Victor Ståhl Segerhagen spelat teater i hemstaden Trelleborg, eller ens i Skåne. Men han skulle gärna göra det.Foto: Tomas Nyberg

Framöver är han aktuell i en tv-serie om Börje Salming, med arbetsnamnet ”King 21” efter NHL-proffsets tröjnummer. Och kommande säsong av kriminalserien ”Maria Wern”.

– Det är Eva Röses regidebut, berättar Victor. Hon har spelat huvudrollen i alla säsonger av ”Maria Wern” och nu regisserar hon sin första film. Så det var roligt att jobba med henne. Hon är stencool.

Kan man hoppas på en återkommande roll?

– Eh... den karaktären jag gör har inte möjlighet att återkomma. Av olika anledningar, säger Victor med ett leende.

Är det roligare att spela in film än att arbeta på scenen?

– Jag tycker nog att teater är roligare. Med det kollektiva arbetet. Att vara en del av helheten.

Victors kamp mot det tveeggade svärdet, att dels kunna göra något han älskar men som samtidigt inte går att stämpla ut från, det har i alla fall sin chans till förlösning.

– Det sker ofta först när ridån går upp, säger Victor Ståhl Segerhagen. Det är då det börjar. Allt innan det är ångest.

Fakta

Victor Ståhl Segerhagen

Född: 1987

Utbildning: Wendelsbergs musikdramatiklinje, Göteborgs scenskola 2012–2015.

Familj: Sambo Johanna och två barn, Morris och Meja.

Tidigare roller: Främst på Göteborgs stadsteater, Borås stadsteater och Örebro länsteater. 2020 fick han dra på sig polisuniformen för att spela Paul, en av birollerna i polisserien ”Huss”.

Kuriosa: Vann TA:s kulturpris med rockbandet Precious 2007.

Lars ThulinSkicka e-post
Så här jobbar Trelleborgs Allehanda med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.