"Vi vet inte vad det är"
TRELLEBORG. Inför intervjun har båda sökt på internet för att försöka få en klarare bild av vad intraprenad innebär men frågetecknen är fortfarande många.
– Det här verkar rätt så nytt och den information jag har hittat rör mest boenden där personalen själva driver verksamheten. Men vi arbetar i hemtjänsten och det är något helt annat, säger Arlinda Haxhiu.
En tanke med intraprenad är att låta de anställda ta mer ansvar i sitt dagliga arbete. Den biten skrämmer inte Arlinda Haxhiu.
– Själva ansvaret är jag inte rädd för. Det gör ju jobbet roligare och mer attraktivt. Vi är ju här för kunderna oavsett, säger Arlinda Haxhiu och Ann-Mari Holmgren fyller i:
– Den tanken måste vi ha. Att de inte bara är vårdtagare utan kunder, säger hon.
Kundperspektivet har blivit allt tydligare för hemtjänstens personal i takt med att det så kallade kundvalet har införts. Den som har beviljats insatser inom städ kan välja om hemtjänstens personal ska utföra det eller om man vill ta in ett externt städföretag. Tvätt och inköp sköter hemtjänsten inte alls längre. Ska anställda driva intraprenad ska det handla om just servicetjänsterna.
– Vi är ju bättre på den sociala biten och omvårdnadsbiten, säger Arlinda Haxihu.
Intraprenad innebär också att den som driver det får ta ansvar för bland annat ekonomi och administration. Just det slipper Ann-Mari Holmgren helst.
– Budgetansvar och lönesamtal - det administrativa skrämmer mig, säger hon.