Annons

”Vi tycker att det fungerar bättre nu”

På bildningsförvaltningen, som ansvarar för skolskjutsen, är man medveten om de problem som Maria Westerlund har haft. Men man anser att det mesta rättats till nu.
Trelleborg • Publicerad 12 april 2013

-Varje gång vi får reda på att något inte har fungerat har vi följt upp det, säger Calle Karlsson som är ansvarig för skolskjutsen på bildningsförvaltningen.

De flesta problemen har Maria Westerlund haft med Palmstadens taxi. Men sedan de gick i konkurs fick Taxi Kurir snabbt ta över.

Annons

-Jag tycker det är bättre att se framåt och försäkra sig om att skolskjutsen fungerar i dag än att fundera över det som varit, menar Calle Karlsson.

Han anser att Taxi Kurir fungerar bra i dag när bolaget är inne på sin tredje vecka. Det var en hel del problem i början.

-Tydligen hoppade tre chaufförer av samtidigt och man fick plocka in tre nya. Sedan kom det snöstorm och då fick man tyvärr ställa in. Ändå har endast fem-sex föräldrar av 160 hört av sig och meddelat att man haft problem. Och nu tror jag att det ska fungera bra, säger han.

Finns det någon ersättning föräldrar kan få om skolskjutsen inte fungerar? Kan ni lämna en garanti?

-Nej, det kan vi inte.

Vad kan ni göra om taxibolagen inte sköter skolskjutsen?

-I vanliga fall har vi möjlighet att begära vite om det inte fungerar. Det hände i två fall med Palmstadens taxi. Det ena gällde en fortkörning och en gång körde en chaufför med en bil som hade körförbud. Men med Taxi Kurir har vi inget sådant inskrivet i avtalet eftersom det endast är tillfälligt.

Avtalet med Taxi Kurir går ut i sommar. En upphandling är på gång för en långsiktig lösning.

Martin Falkenby
Sofia Bergström
Så här jobbar Trelleborgs Allehanda med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons