Annons

Hamnens vd: ”Vi har inte den typen av material i hamnen längre”

Den explosion som inträffade i Beirut under tisdagen orsakades, enligt Libanons myndigheter, av 2 750 ton ammoniumnitrat. Samma ämne som fanns i det mineralgödsel som lagrades i Trelleborgs hamn. Men enligt hamnens vd Jörgen Nilsson ägnar man sig inte längre åt den typen av verksamhet.
Trelleborg • Publicerad 5 augusti 2020 • Uppdaterad 6 augusti 2020
Jörgen Nilsson vd på Trelleborgs hamn avfärdar att ammoniumnitrat, ämnet som tros ha orsakat stor explosion i Beirut, skulle kunna lagras i hamnen.
Jörgen Nilsson vd på Trelleborgs hamn avfärdar att ammoniumnitrat, ämnet som tros ha orsakat stor explosion i Beirut, skulle kunna lagras i hamnen.Foto: Jan Samuelsson

Explosionen i Libanons huvudstad Beirut som inträffade under tisdagskvällen har orsakat över 100 personers död och 4 000 har skadats. Antalet döda och skadade förväntas stiga då staden är mycket svårt drabbad.

Enligt Libanons myndigheter orsakades explosionen av 2 750 ton ammoniumnitrat som under sex års tid förvarats i hamnen, utan tillräckliga skyddsåtgärder. Vad som antände branden som utlöste explosionen är dock fortfarande oklart.

Annons

– Jag är glad att kunna säga att vi inte har den typen av material i hamnen, säger Jörgen Nilsson, vd i Trelleborgs hamn.

Men för ett par år sedan var det annorlunda. Under hösten 2015 trotsade Trelleborgs hamn både räddningstjänsten och länsstyrelsen när de lagrade 1 825 ton mineralgödsel med hög halt ammoniumnitrat i hamnen.

Trelleborgs hamn menade att de hade tillstånd att förvara det för omlastning under en kortare tid, men eftersom kunden inte blev av med gödseln lagrades det i närmre två månader.

Hösten 2016 anmälde hamnen till länsstyrelsen att de ville ha tillåtelse att lagra upp till 5 000 ton mineralgödsel. För att det skulle vara tillåtet behövde hamnen klassas som en verksamhet som omfattas av lagen om åtgärder för att förebygga och begränsa följderna av allvarliga kemikalieolyckor, en så kallad Seveso-verksamhet. Efter samrådan med samhällsbyggnadsförvaltningen, länsstyrelsen och räddningstjänsten fick de återigen ett nej.

Både räddningstjänsten och länsstyrelsen menade att sådan lagring kunde innebära risker för allvarliga skador på människor och miljö vid en olycka med tanke på hamnens närhet till bostäder. Miljöavdelningen på kommunen ansåg att en explosion i lagret av gödsel skulle kunna resultera i ett flertal dödsfall.

Diskussionerna om lagring av farliga ämnen skedde innan Jörgen Nilssons tid i hamnen. När han tillträdde som vd hösten 2017 låg frågan om att ansöka om tillstånd på hans bord.

– Det fanns fortfarande uppe på agendan när jag anställdes här så jag fick information om det, men jag fann ingen anledning att fundera i de banorna. Vi har redan ganska fullt i våra verksamheter, säger han.

Enligt Jörgen Nilsson är det som lagras i hamnen idag exempelvis pappersrullar och spannmål. Men det fraktas också farligt gods genom hamnen.

– Det är klart att det passerar en del farligt gods genom hamnen. Det kan hända att det tas emot gödningssäckar för lantbruksgödsling. Det är inte ofta förekommande, men det kan hända att det tas emot och fraktas vidare med lastbil, säger han.

Fakta

Ammoniumnitrat

Ammoniumnitrat är ett högexplosivt ämne som hittas i bland annat mineralgödsel. Halten av ammoniumnitrat är avgörande för hur explosivt mineralgödseln blir.

Hamnen ville 2016 driva igenom ett tillstånd för att få förvara 5 000 ton mineralgödsel.

Sprängstyrkan i ett explosivt ämne anges i trotyl (TNT). Enligt dåvarande miljöingenjören från kommunen var sprängstyrkan på det som hamnen ville lagra motsvarande 475 ton TNT. Bomben som användes i Oslo 2011 motsvarade 400-700 kilo TNT.

Julia NordlingSkicka e-post
Så här jobbar Trelleborgs Allehanda med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons