Veteran i kyrkan - nykomling i politiken
TRELLEBORG. Höstsolen glittrar i fönstren på Sankt Nicolai kyrka. Rolf Persson slår sig ner på en av bänkarna som står längs grusgången. De stora trädkronorna vajar svagt i vinden.
– Vi har en vacker kyrka i Trelleborg. Hela området med kyrkoplanteringen känns väldigt fint, säger Rolf Persson.
På den blå jackan har han fäst en pin märkt "kyrkoval", valkampanjerna för att vinna väljarnas röster har rullat igång. För Rolf Persson blir det hans andra kyrkoval som politiker. Vid förra valet 2005 knep SPI fyra mandat i kyrkofullmäktige i Trelleborg. Siffror som Rolf Persson hoppas på att överträffa.
– Vi ska i alla fall göra ett lika bra val. Förra gången gick vi från ett nolläge till fyra mandat och jag representerar också SPI i kyrkomötet i Uppsala. Det har varit fyra intressanta år, säger han.
Rolf Perssons kärnfrågor inför valet handlar om kyrkans roll gentemot medlemmarna. Inte minst om hur man når ut till barn och ungdomar.
– Där måste vi ta ett mycket större ansvar. Det finns destruktiva krafter, till exempel drogmissbruk som drabbar många yngre. Då ska kyrkan vara en hjälpande hand. I grunden handlar det om att sprida evangeliet.
Den, och många andra frågor, avgörs av politiker. För trots att stat och kyrka skiljdes åt år 2000 styrs kyrkan fortfarande av politiska krafter. Det är något som Rolf Persson vill ändra på.
– Arbetet på kyrkomötet påminner mycket om riksdagsarbetet och stora partier som Moderaterna, Centern och Socialdemokraterna har dominerat under lång tid. Det känns inte särskilt tidsenligt när vi inte har en statskyrka. Istället borde man rösta direkt på personer som har ett kyrkligt engagemang, inte på partier, säger han.
Under sina fyra år som kyrkopolitiker, och mångdubbelt fler som medlem i Svenska kyrkan, har Rolf Persson kunnat följa hur valdeltagandet stadigt gått nedåt. Men trots det tycker han att det är viktigt att gå och rösta på söndag.
– Man ska utnyttja inflytandet som man har över kyrkan. Jag tror faktiskt inte att folk känner till att de kan påverka på väldigt många punkter. Både lokalt i församlingen, i stiftet och nationellt i kyrkomötet.
I år har svenska kyrkan för första gången valt att satsa på reklam i olika former för att driva upp valdeltagandet. Utöver tv-inslag har affischer satts upp på olika platser.
– Det är svårt att ha en vision om hur många som kommer att rösta. Jag hoppas att det blir fler än vad det var förra gången, säger Rolf Persson.
Hur många kyrkoval har du röstat i?
– Jag vet faktiskt inte, och det beror inte på att det är så många att jag har tappat räkningen. Men det är ett antal. Det känns alltid som en spännande utmaning när det är dags för val. Särskilt nu när man är kyrkopolitiskt aktiv.