Annons

Vattenånga ur avgasröret

Ett svagt susande från däcken var det enda som hördes när kommunalrådet Ulf Bingsgård körde in på parkeringen bakom rådhuset. Han hade kört den första rundan med E-ons unika vätgasbil. I låg fart går bilen enbart på el och ger inte ifrån sig något motorljud.
Trelleborg • Publicerad 4 juli 2008
Kommunalrådet Ulf Bingsgård var nöjd efter första provturen med E-ons vätgasbil, den första i Sverige. Bild: Claes Nyberg
Kommunalrådet Ulf Bingsgård var nöjd efter första provturen med E-ons vätgasbil, den första i Sverige. Bild: Claes NybergFoto: 
Ingen koldioxid, inga cancerframkallande ämnen, bara vattenånga kommer ur avgasröret på den vätgasbil som Ulf Bingsgård, kommunalråd, poserar med. Bild: Claes Nyberg vxmn, mcncx, mvnx, mvn, x
Ingen koldioxid, inga cancerframkallande ämnen, bara vattenånga kommer ur avgasröret på den vätgasbil som Ulf Bingsgård, kommunalråd, poserar med. Bild: Claes Nyberg vxmn, mcncx, mvnx, mvn, xFoto: 

Men det är inte bara frånvaron av motorbuller som visar att det inte är en vanlig Toyota Prius det handlar om. Avgaserna består bara av vattenånga.

- Vätgasen produceras med hjälp av vindkraftsel, berättar Staffan Ivarsson, affärsutvecklare på E-on. Den körs helt utan fossila bränslen.

Annons

Den bil som visades upp i Trelleborg på fredagen är den enda i sitt slag i Sverige. Den är leasad från ett norskt dotterbolag till E-on. Bilen är utrustad med en förbränningsmotor som i USA anpassats till vätgasdrift. Men så unika bilar är dyra.

- Den här kostar omkring en miljon kronor, säger Staffan Ivarsson. Om den går på bränsleceller kostar den mellan sju och åtta miljoner. Bilen är en hybrid med ett batteri som laddas under körning. I låg fart slås motorn av och bilen drivs helt med batteriet. På en tank rullar bilen 15 till 20 mil, men priset är avskräckande för en privatperson: omkring 50 kronor milen. Det förklarar Staffan Ivarsson med att vätgasen fortfarande produceras i liten skala.

- Med bränsleceller fördubblas verkningsgraden, säger Staffan Ivarsson. Det enda tankstället finns i Malmö så det är huvudsakligen en stadsbil som det ser ut nu.

En stor fördel med vätgasen som drivmedel är, enligt Staffan Ivarsson, att den kan produceras lokalt, ute på den enskilda mcken. Det behövs inget distributionsnät.

I Norge rullar för närvarande 12-15 vätgasbilar. Den Toyota Prius som visades i Trelleborg har ungefär samma prestanda som den vanliga bensindrivna, samma vridmoment och samma acceleration.

SAXO
Så här jobbar Trelleborgs Allehanda med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons