Västerjärsbor vill ha bort den tunga trafiken
– Men vi vill inte göra det här till en fråga om öster mot väster. Det är en angelägenhet för hela Trelleborg, menar en av de fem, Thomas Holst.
De övriga: Gunilla Lindberg, Mauritz Laneryd, Laszlo Szecsenyi och Lars-Olof Carlsson instämmer.
De fem Västerjärsborna är ganska kritiska mot stadens politiker som de menar borde ha tagit tag i frågan om infrastrukturen i Trelleborg för länge sedan. Framför allt genom att själva skaffa sig kunskap om hamnen och de andra frågorna.
– När det fattas beslut ska de vara väl underbyggda, med kunskap och fakta i botten, säger Lars-Olof Carlsson.
Dagens situation uppfattar de som näst intill ohållbar. Det handlar framför allt om trafiken inne i staden, men även om närmiljön.
Västerjärsborna är störda av buller och avgaser från en allt mer ökande trafik på västra infarten. De upplever också att ambulanser och räddningstjänst har svårt att ta sig fram på infarten efter att vajerräcket kommit upp.
– Dessutom har utsikten mot havet förstörts av mitträcket, menar Lars-Olof Carlsson.
Alla fem är överens om att hamnen behövs för Trelleborg. Ingen av dem vill att hamnen ska läggas ned.
– Hamnen är en del av Trelleborgs identitet, menar de.
– Det som Trelleborg är för världen är förutom hamnen också Trelleborg AB:s logotyp som syns över hela jordklotet, säger Lars-Olof Carlsson.
De fem Västerjärsborna vill se en ringväg som går ganska långt ut från Trelleborgs nuvarande bebyggelse, ungefär som i det förslag som stadsbyggnadschefen Stefan Ferm tagit fram.
Deras argument för den lösningen är att den motorväg som ska byggas på E 6 inte kan sluta helt plötsligt och ledas in i stadstrafiken. En ringväg runt Trelleborg skulle också avlasta trafiken i stan, som de i dag upplever som närmast kaotisk i rusningstid. Miljön är Västerjärsbornas tredje argument för en ringväg.
– Det handlar om att flytta ut problemen med avgaser och buller långt från staden, med en bred korridor med grönska runt om vägen, menar de.
Även transporterna av farligt gods skulle med en ringväg hamna långt från befolkningscentra.
– Med en ringväg skulle Trelleborg bli mer attraktiv som inflyttningsort och för turister, med möjligheter att komma ned till havet, menar Gunilla Lindberg.
De fem Västerjärsborna som Allehanda talat med anser att vägen runt Trelleborg måste komma oberoende av vilka beslut som fattas om hamnen.
– Det behövs en ordentlig ringväg med planskilda korsningar, oavsett om trafiken till hamnen ska gå på den eller inte, säger Laszlo Szecsenyi.
Ett alternativ skulle kunna vara att leda ned trafiken i en tunnel direkt från Maglarpsrondellen och ut till hamnen, menar de fem Västerjärsborna.
– Det skulle vi ju inte ha några olägenheter av, menar de. Men det innebär en hel del andra problem, anser de. Dels skulle järnväg och landsvägstrafik komma in från skilda håll och man skulle fortfarande ha problemen med att lastbilsgodset måste genom hela hamnen för att komma fram till färjorna.
– Den som kommer från öster och ska till färjorna skulle behöva köra runt hela stan också, säger Mauritz Laneryd.
– Och turisterna skulle ju köra direkt till färjorna och aldrig komma in till Trelleborg, säger Lars-Olof Carlsson.
En tunnel för både järnväg och lastbilar på Öster kan vara ett alternativ, menar Västerjärsborna.
Med den lösningen och en ringväg långt ut från staden skulle ingen behöva lida av trafiken, anser de.
Västerjärsborna är dock inte optimistiska om att någon trafiklösning för Trelleborg ska komma i brådrasket.
– Vi hinner väl aldrig uppleva det här, menar Mauritz Laneryd och övriga nickar lite vemodigt instämmande.