Varning för hembesök från kommunen – kan vara tjuvar
Det är kommunens biståndshandläggare som har uppmärksammat att felaktiga bokningar för hembesök kan ha gjorts.
– För att förhindra eventuella bedrägerier vill vi klargöra hur vi arbetar och vilka rutiner vi följer, säger Else Kari Palm, chef för enheten vård och omsorg, i ett inlägg på kommunens hemsida.
Rutinerna är att biståndshandläggarna bokar hembesök antingen per telefon eller genom att skicka ett brev. De informerar även om att en närstående är välkommen att delta vid hembesöket. Vid hembesök använder biståndshandläggarna också alltid namnskyltar med Trelleborgs kommuns logotyp på.
– Vi uppmuntrar kunderna att höra av sig om de blir uppringda av okända och att inte släppa in personer som de inte har avtalade tider med, säger Else Kari Palm.
Misstankarna om eventuella bedrägerier uppstod då kommuninvånare hörde av sig och frågade om hembesök som, skulle det visa sig, inte vara bokade av kommunens ordinarie personal.
Det ska ha inträffat vid ett flertal tillfällen under en kort period.
Kommunens säkerhetschef, Malin Ekblad, uppmanar personer som blir uppringda och som får hembesök att vara extra uppmärksamma. Och ber även anhöriga att vara extra vaksamma.
Det är oklart om något falskt hembesök har bokats och även genomförts.
– Det har inte skett vad vi känner till, säger Else Kari Palm.