Annons

Vård- och omsorg köper in kvalitetsutbildning

Socialförvaltningen i Trelleborg satsar på utbildning när kvaliteten inom vård- och omsorg ska säkras. 120 kvalitetsförmedlare ska utgöra navet i kvalitetsarbetet.
Trelleborg • Publicerad 27 december 2004

En upphandling pågår för att hitta ett företag som kan genomföra den omfattande utbildningen. Förutom 120 kvalitetsförmedlare ska 35 enhetschefer utbildas samtidigt. Utbildningen omfattar mellan 80-90 utbildningsdagar och på schemat står bland annat kontaktmannaskap och individuella planer. Runt en miljon kronor beräknas utbildningsinsatsen kosta.

– Det handlar om att säkra kvaliteten och se till att vi lever upp till rättssäkerheten för våra kunder, säger socialchefen Karin Cederholm.

Annons

Målet är att få fram bättre metoder för planering, utvärdering och uppföljning av kvaliteten inom vård- och omsorg samt att förbättra arbetsmiljön.

– Den röda tråden handlar om individuella planer och om kontaktmannaskap, säger Karin Cederholm. Kvalitetsförmedlarens roll är att följa upp och utveckla arbetet med individuella planer, kontaktmannaskap, biståndsbedömningar och insatser för ett mindre antal kunder.10 procent av deras arbetstid viks åt kvalitetsarbetet. Kvalitetsförmedlare är dock inget nytt inom socialförvaltningen.

– Men det vi gör nu är att dels får de avsatt tid för arbetet plus att de får ett lönepåslag, säger Karin Cederholm.

Kvalitetsförmedlarna ska vara ett stöd i arbetet för både enhetschefer och sina arbetskamrater. Allehanda rapporterade i våras om enhetschefernas svåra situation och socialförvaltningen har även låtit ett företag genomföra en enkät som visar på ett liknande resultat.

– Enhetscheferna behöver stöd och det är också därför som vi gör den här satsningen, säger Karin Cederholm.

Till grund för utbildningsinsatsen ligger det kvalitetssystem som antogs politiskt i kommunen 2001. Dessutom genomförde personalen inom vård- och omsorg en kartläggning av sitt arbete under vintern 2003/2004.

Resultatet av kartläggningen visar bland annat vilken nyttjandegrad verksamheterna har, det vill säga hur mycket tid som faktiskt går till kunden. Enligt Karin Cederholm skiljer sig resultatet från enhet till enhet men den genomsnittliga nyttjandegraden inom hemtjänsten var vid mättillfället 53 procent. Det vill säga 47 procent av tiden gick åt till annat än kunden.

– Det visar att det finns en utvecklingspotential i verksamheten om vi organiserar oss på ett annat sätt. Vi har mer tid att ge kunden än vi faktiskt gör i dag, säger Karin Cederholm som dock inte är förvånad över resultatet av kartläggningen.

– Även nationellt är det så här, säger hon. Vård- och omsorg har för att förbättra kvaliteten satt upp egna utvecklingsförslag. Bland annat ska nyttjandegraden på tre år höjas till 70 procent inom hemsjukvården. På andra boenden ska den upp till 80 procent. Karin Cederholm tror att man redan är på väg i rätt riktning.

– Jag är övertygad om att det redan förbättrats. Det ser vi inte minst på det ekonomiska resultatet.

Annons

Med hjälp av arbetet med kvalitetsförmedlare ska verksamheten bli ännu bättre. Det är enligt Karin Cederholm inte bara viktigt för kunderna.

– Den fas vi går in i tror jag är väldigt avgörande för framtiden, säger Karin Cederholm

Bristande ekonomiska resurser är ett välkänt problem inom socialförvaltningen men det riktigt stora problemet ser Karin Cederholm i att locka till sig personal som vill jobba ute i verksamheterna.

– Får vi inte personal får kunderna inte det de måste få, säger Karin Cederholm.

Satsningen på kvalitetsarbetet är alltså, enligt Karin Cederholm, även en satsning på att göra arbetet mer attraktivt.

@04 Byline skribent

:Magnus Aspegren

@04 Byline telefon

:0410-545 31

magnus.aspegren@allehandasyd.se

TRELLEBORG
Så här jobbar Trelleborgs Allehanda med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons