Annons

Vädrets makter avgör arbetet på nya E6:an

Efter bara två veckors sommarsemester är E 6-arbetet åter igång sedan början av augusti. Nu återstår en fjärdedel av bygget som ska bli klart i vinter.
Trelleborg • Publicerad 17 augusti 2011
Vid grus- och asfaltsläggande används en GPS-mottagare med handdator och satellitmottagare.
Vid grus- och asfaltsläggande används en GPS-mottagare med handdator och satellitmottagare.Foto: 
Foto: Tom Wall
Det går åt mycket asfalt när E6 ska bli motorväg.
Det går åt mycket asfalt när E6 ska bli motorväg.Foto: 
Jonas Synnelius är rädd att mycket regn och kyla under hösten kan göra att arbetet drar ut på tiden.
Jonas Synnelius är rädd att mycket regn och kyla under hösten kan göra att arbetet drar ut på tiden.Foto: 
Foto: Tom Wall
Foto: Tom Wall
Foto: Tom Wall
Det är ännu mycket kvar att göra innan vägarbetarna kan köra hem
Det är ännu mycket kvar att göra innan vägarbetarna kan köra hemFoto: 

HÅSLÖV. Just nu lägger man grus och asfalt på den nya vägen och rekonstruerar sedan den befintliga. I mitten av september ska den i princip vara klar. Då leds trafiken från den befintliga vägen över dit genom Skegrie trafikplats, något som kan orsaka en del trafikstörningar. Sedan rekonstruerar man den befintliga vägen, man lägger om asfalten så att den matchar den nya vägen. Efter det återstår endast några småjusteringar innan E 6 är helt klar. Arbetet beräknas vara färdigt innan jul.

– Det hänger mycket på vädrets makter. Blir det en blöt sensommar eller tidig vinter kan det fördröjas. Asfalten kan inte läggas vid för kallt väder då den kyls ner för fort, säger Jonas Synnelius, byggprojektledare.

Annons

Från kommungränsen och söderut i höjd med Håslöv och Skegrie pågår arbetet som bäst med att justera grus och lägga den 200 grader varma asfalten på plats.

– Vi gör i ordning nya halvan av E 6 i södergående riktning. När vi är klara kommer vi till den plats där den nya och den befintliga vägen korsar varandra. Då leds trafiken över till den nya vägen och vi kommer åt att rekonstruera den befintliga vägen i norrgående riktning, säger Jonas Synnelius.

Han hoppas på mindre regn som annars kan fördröja arbetet.

– Det var inte någon bra sommar och mer regn gör att det lätt blir förseningar i vår pressade tidsplan, säger Jonas Synnelius.

Arbetsledarna har hela tiden direktkontakt med SMHI och börjar det regna avbryts asfaltarbetet. För tillfället arbetar närmare 40 personer med bygget, varav 20 driver maskinerna, tio är anläggningsarbetare och tio är tjänstemän. På den nya vägen mellan Vellinge och Maglarp är cirka en kilometer asfalt redan lagd och två återstår. Arbetet görs i flera steg.

– Med väghyveln lägger vi flera lager grus i exakt rätt tjocklek. Ovanpå lägger vi sedan asfalt, två lager i körfältet där omkörning sker och tre lager där den tunga motortrafiken kör. Till sist packas asfalten med en vält.

I slänterna vid Skegrie ligger mycket sand som riskerar att rinna ner i diket och förstöra slänten. Därför beklär man slänterna med matjord och sår gräs där som skyddar mot erosion.

Arbetsdagarna är oftast tio timmar långa. En bra dag läggs ungefär 1000 ton asfalt vilket motsvarar 8000 kvadratmeter. Det svåra med att lägga grus och asfalt är att se till att alla lager blir jämntjocka. Han poängterar hur viktigt det är med noggrannheten.

– Längst upp ska det bli jämnt som ett dansgolv. Under hela bygget och framförallt just nu krävs mycket planering och positionering, allt ska hamna på rätt ställe. Precisionen sker på centimeternivå och det är svårare att bygga en väg än till exempel ett hus. Framförallt eftersom vägen svänger medan huset har fasta hörn som man går efter, säger byggprojektledaren Jonas Synnelius och tillägger:

– Det roligaste med att bygga en väg är känslan av skapande, att man ristar in något i jordklotet som blir bestående.

Mia Sandgren
Så här jobbar Trelleborgs Allehanda med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons