Vad gjorde du i Kina?
Vad gjorde du i Kina?
– Jag besökte skolor i Shanghai och Peking tillsammans med andra rektorer.
Hur var skolorna där?
– Klasserna var stora, 38 elever i vissa. Och så var det ordning och reda. Pedagogerna var också väldigt skickliga. I Kina är det hög status att vara lärare. Det märktes. Innan någon blev anställd fick han eller hon alltid provundervisa.
– Det märktes också att skolorna verkar i en diktatur. Skolornas rektor hade pedagogisk utbildning. Men i styrelsen satt alltid någon från partiet.
Hur var eleverna?
– Jag märkte att de lärde sig engelska utan att kunna prata det särskilt bra. Vi fokuserar mer på att kommunicera än grammatik. Men så gör inte de. Därför tror jag att Liljeborgsskolans satsning på kinesiska är bra. Dagens elever ska nog inte räkna med att engelska är gångbart i framtiden.
Vad tar du med dig hem till Liljeborgsskolan?
– Vet inte riktigt. Lärarna betygsatte varandra. Det var ett bra system. Men jag vet inte om det går att göra hemma.
– Vi knöt också kontakter med skolorna i Shanghai och kommer att ha ett utbyte i framtiden.