Utsläpp ombord på färja ska utredas av MSB
Enligt Torgny Nilsson, säkerhetsrådgivare på Trelleborgs hamn, är det ett stort franskt transportföretag som stod bakom transporten av det ämne, järntriklorid, som började läcka ombord på färjan tidigt på fredagsmorgonen.
– När vi har en incident som den här så måste vi komma in med en rapport till MSB inom 30 dagar. Sannolikt kommer vi att skicka vår rapport tillsammans med TT-Line där vi konstaterar vad som har hänt. Det som är lite mer intressant är den som ägaren till tankbilen kommer att komma med, säger Torgny Nilsson.
En halvtimme innan Peter Pan anlände till Trelleborgs hamn slog man larm till hamnen om händelsen ombord och räddningstjänsten tillkallades att hjälpa till att ta hand om den läckande tankbilen. Den stod på väderdäck tillsammans med några andra lastbilar. Det gjorde att personbilar och passagerare kunde lämna färjan precis som vanligt.
Enligt Torgny Nilsson gick räddningsarbetet helt rätt till och det fanns aldrig någon fara att passagerare skulle utsättas för ämnet som betecknas som frätande. Enligt Torgny Nilsson är det ett relativt ofarligt ämne vilket gör att det får lov att transporteras ombord på ett fartyg med passagerare. Sådant som klassas som mer riskfyllt får bara gå med rena lastfartyg eller fartyg med få passagerare.
– De internationella bestämmelserna för transport av farligt gods är tydliga. Det är inte vilka ämnen som helst som får transporteras på ett fartyg med passagerare, säger Torgny Nilsson.