Utsatta öster ska integreras med staden
I förslaget till fördjupad översiktsplan för Trelleborg ses ringvägen som något både positivt och negativt. Framförallt kommer den att leda till bättre miljö med minskade utsläpp i de västra och centrala delarna av staden.
Men det finns också en rad negativa aspekter med ringvägen som tas upp i planen.
Förutom att ringvägen kommer att leda till exploatering av högklassig jordbruksmark så kommer den att ha negativ påverkan på riksintresset för kulturmiljön, på Dalköpingeåns strandskydd, för vattenskyddsområden och på landskapsbilden.
Ringvägen kommer att korsa Dalköpingeåns naturområde, vilket planförfattarna konstaterar är ett allvarligt ingrepp. Om man inte kan återställa naturvärdena där så ska man göra det någon annanstans enligt den så kallade balanseringsprincipen.
Öster påverkas också av ringleden genom att man får mer trafik, framförallt tunga fordon. Men även järnvägen kommer att belastas med mycket mer trafik än tidigare när pågatågen kommer.
Inklämt mellan vägar
Men i den fördjupade översiktsplanen finns det också ljuspunkter. Till exempel vill politikerna förbättra östra infarten och ge den en tydligare entré genom vad man kallar en grön boulevard. Och så vill man en gång för alla bygga ihop Fagerängen med resten av staden.
– Det handlar mycket om tanken kring den gemensamma staden. Jag vill med bestämdhet hävda att Trelleborg inte är segregerat, men i takt med att staden växer och i takt med att fler flyttar in så finns risken att den blir det. Då är det viktigt att vi läker dessa sår i stadsbyggnaden innan de blir för stora. Och här har vi ett område som kan bli segregerat om vi inte agerar, säger kommunalrådet Ulf Bingsgård (M).
Patrik Holmberg (C), ordförande i samhällsbyggnadsnämnden, håller med och pekar på att Fagerängen i dag är inklämt mellan tre vägar och en järnväg.
– Området är ganska utsatt redan och med dagens mått mätt hade man nog aldrig byggt så. Framöver kommer vi att få mer trafik på järnvägen. Så vi behöver anstränga oss för att den delen av staden inte ska bli oattraktiv, säger han.
Mindre belastad
Plan- och byggchefen Ann-Katrin Sandelius menar att en viktig del i det arbetet är att bygga bort den barriär mellan Fagerängen och resten av staden som Östra Ringvägen utgör.
Att göra vägen mindre och att anpassa trafiken mer utifrån de oskyddade trafikanternas villkor.
Vad som händer med Östra Ringvägen är inte klart, men förhoppningsvis blir den mindre belastad än i dag vilket kan hjälpa till att göra öster till ett mer levande område.
Mer liv i området
Patrik Holmberg tror mycket på att det kommande rättspsykiatriska centrumet ska hjälpa till i det arbetet.
– Förhoppningsvis för rättspsyk med sig lunchrestauranger och fik som gör att det blir mer liv och att hela området blir mycket attraktivare än vad folk i dag kan föreställa sig. Problemet med Fagerängen i dag är ungefär som Skegrie att det är lite för litet för att det ska bli det där riktiga trycket, säger han.