Annons

Utredning ratar infart med tunnel på Öster

En utredning om en östlig anslutning till Trelleborgs hamn rekommenderar inte någon tunnel på grund av höga kostnader och risk för översvämningar. Inte heller en nedsänkt väg parallellt med järnvägen finner nåd hos konsulten.
Trelleborg • Publicerad 27 november 2008
Rekommenderat Tengbomgruppens förslag är att trafiken leds in parallellt med järnvägen. Konsulten säger nej till tunnlar och nedsänkt vägbana. Skiss: Tengbomgruppen
Rekommenderat Tengbomgruppens förslag är att trafiken leds in parallellt med järnvägen. Konsulten säger nej till tunnlar och nedsänkt vägbana. Skiss: TengbomgruppenFoto: 

Kommunstyrelsen diskuterade på torsdagen att upphandla en ny utredning om Trelleborgs hamn.

Samtidigt anlände med posten till kommunstyrelsen en utredning om en östlig anslutning till Trelleborgs hamn som hamnen låtit göra i samarbete med kommunala tjänstemän från tekniska förvaltningen och stadsbyggnadskontoret.

Annons

Studien har genomförts av Tengbomgruppen, Trivector Traffic AB samt Wuz AB i samarbete med de kommunala tjänstemännen. I uppdraget låg förutom att studera effekterna av en östlig anslutning till hamnen även att föreslå olika lösningar.

Medan Tengbomgruppen fokuserat på olika trafiktekniska lösningar har Trivector Traffic tittat på buller- samt avgasproblem och Wuz på risker i samband med farligt gods.

Tengbomgruppens förslag till lösning blev att dra in trafiken i jämnhöjd och parallellt med de befintliga järnvägsspåren. Den är känd sedan tidigare. När konsulterna tittade på andra lösningar har man bland annat studerat en tunnel.

En tunnel eller nedsänkt körbana deklarerade socialdemokraterna härom dagen att de vill ha med som ett alternativ i den nya utredningen.

Men Tengbomgruppen förkastar en tunnel av flera skäl. Det handlar dels om att kostnaderna blir höga men även om att tunneln till viss del skulle hamna under havsnivån med risk för översvämningar. Även nedsänkt väg förkastas av konsulten, som menar att det bland annat skulle innebära flera korsningar med allmän trafik och tunga fordon. En nedsänkt väg skulle dessutom hindra all förbindelse till Trelleborgs övriga delar från bebyggelsen öster om järnvägen och söder om östra infarten, menar Tengbomgruppen

Förutsättningarna för utredningen är att trafiken på Östra infarten som inte ska till hamnen beräknas till 5 000 fordon per dygn när ringvägen tas i bruk. Därav är tio procent tung trafik.

Trafiken till och från hamnen beräknas vid full utbyggnad till 3 300 fordon per dygn varav 54 procent är tung trafik.

Om kommunen bestämmer sig för Tengbomgruppens förslag till infart rekommenderar konsulten att hastigheten på Östra infarten sänks till 70 kilometer i timmen och att hastigheten på den nya infarten blir 40 kilometer i timmen.

För järnvägen bygger utredningen på utbyggt dubbelspår med 72 passagerartåg per dygn samt 40 godståg.

Lasse Bryggare

0410-545 71lasse. bryggare @trelleborgsallehanda.se
Så här jobbar Trelleborgs Allehanda med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons